Crash en ziekenhuis, Bandon tijdelijk eindpunt - Reisverslag uit Bandon, Verenigde Staten van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu Crash en ziekenhuis, Bandon tijdelijk eindpunt - Reisverslag uit Bandon, Verenigde Staten van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu

Crash en ziekenhuis, Bandon tijdelijk eindpunt

Blijf op de hoogte en volg Marcel

27 Juli 2012 | Verenigde Staten, Bandon

Eindelijk begint nu de echte route langs de West Coast. Hier heb ik me lang op verheugd en mijn verwachtingen worden niet teleurgesteld. De wegen gaan deels langs mooie uitgestrekte stranden en dan weer een stukje landinwaarts in dichte loofbossen om vervolgens weer op en neer over kliffen langs de kust te gaan met uitzichten op zee, kleine eilanden en rivieren delta’s met wuivend riet en mossen. Het gaat af en toe lekker op en neer, genoeg te klimmen en dat is leuk voor de uitzichten over de baaien. De tijdbom op mijn rechterbil staat op springen, ik moet echter eerst nog 2 etappes op de pedalen fietsen voor hij eindelijk openbarst en dan wordt het ook wat makkelijker en fijner fietsen. Gedurende de route tref ik steeds meer fietser, de meeste naar het Zuiden toe en vooral op wielrenfietsen. De jeugd (zijn de meeste, soms een vijftiger) heeft bagage voor een paar weekjes bij zich want dat is meestal de gemiddelde afstand voor dit stuk. Hoewel, dat moet gezegd, er veel lange afstandsfietsers tussen zitten op een korte Tour. De Oregon Coast Bike route is met 600 km daar ook ideaal voor, weekje fietsen langs ’s lands mooiste kust met lekkere temperaturen. http://cms.oregon.egov.com/ODOT/HWY/BIKEPED/docs/oregon_coast_bike_route_map.pdf
De state campings zijn speciaal ingericht op hikers-bikers en kosten ongeveer $6/nacht, heerlijk low budget. Wel soms met veel anderen op het veldje en eerlijk gezegd vind ik het nu te druk en minder speciaal en relaxed. Bij sunset hadden er 2 koppels zelfs hun 3 kleine kinderen erbij. Tja. Bij een supermarkt-stop vertellen fietsers dat ze al van mij gehoord hadden, ‘The dude that is going South...’ De tamtam onder de bikers roert zich blijkbaar al. Eigenlijk niet zo mijn ding. Na stranden en kliffen komen nu de beroemde ‘Dunes’, de enorme zandduinen van Oregon. Helaas zie ik er geen ene fluit van want de route gaat landinwaarts door de bossen. Er wordt hier en daar wel een excursie met quad of buggy dor de duinen aangeboden maar dat is erg toeristisch en vervuilend (erghypoicriet, ik heb wel eerst 10.000 km moeten vliegen voor de reis, haha). Met het verdwijnen van mijn ergste Butt Buddie zit het tempo er lekker in, over Pacific City, Waldport en Charleston ben ik nog maar 2 etappes van California verwijderd. Dan komt de ‘Avenue of the Giants’ waarop de enorme inlandse sequioa bomen staan waar je met de auto zelfs doorheen kunt rijden. Onderweg naar Gold Beach slaat het noodlot echter onverbiddelijk toe. Het laatste dat ik nog zeker weet is dat ik eerst een tijdje met Molly heb overgefietst en daarna alleen in Bandon lekkere pancakes heb gegeten. Ergens in een klimmetje daarna wordt ik blijkbaar volledig overhoop gereden. Je fietst namelijk in de vluchtstrook langs de snelweg, maximale snelheid is ongeveer 100 kmh en de meesten letten wel goed op. De meesten. Helaas was er eentje die direct met mij kennis wilde maken. Naar de schade aan de fiets en aan Marcel te oordelen heeft ze (?) dan ook vol van achter op me ingereden. Het enigste dat ik me kan herinneren is dat er een ambulance medewerker vraagt hoe het met me gaat. Uitstekend natuurlijk ;-) Daarna ben ik weer een tijdje buiten westen en kan me alleen een hele reeks PET, CT en weet ik veel wat nog meer scans en röntgen foto’s herinneren. Dat was vooral door de pijn die alle bewegingen veroorzaakten. De komende dagen zal dat nog zo wel blijven want voor zover bekend heb ik nu:
- linker boven been flink gekneusd en beurs
- rechter hak scheur en hechtingen
- hechtingen in het hoofd
- gebroken linker schouderblad, meest pijnlijk en kan nu echt niets links
- gebroken linker sleutelbeen, alles links hangt nu wat los, dokter gaat na of operatie nodig is
- halswervels gebroken, nu nog stabiel maar is blijkbaar ergste en moet lang en goed helen
- gebroken ribben links 2,3,4 en rechts nog een paar
- klaplong, borsttube erin gezet om te ademen
- Milt gescheurd
Eerlijk gezegd heb ik nogal wat pijn, krijg morfine en pillen. Uiteraard laat ik het nauwelijks merken, bikkel he. Voor de buitenwereld wel ja.
Alles is nu in ieder geval onder controle, goede verplegers/verpleegsters en dokteren. Ik kan het er goed mee vinden en maak grapjes met ze, wat ze gezien mijn toestand kunnen waarderen. Gracia, Gerry en Rachel zijn klasse. Thanks you all!. Kay, de administratief medewerkster bood zelfs aan dat ik bij haar blijf na de ziekenhuisopname om daar te revalideren. Allemaal erg aardig, ook de mails die ik van thuis heb gekregen en de telefoontjes van o.a. Ray, Elise en Erwin mijn baas bij TNO, tof. Bedankt allemaal. Oh, voor de rest mij platbellen hoeft echt niet, platliggen is al verzorgd. Ik heb nu kamer 211 voor mezelf dus de rochelende en boerende Phil met verhalen over vechtpartijen in Mexico is verleden tijd. Helaas kan ik nog niet veel, op de vierkante cm bewegen kan net, opstaan en strekken nog lang niet. Volgens Luitenant Smartt van de State Police is de fiets is totall loss en als ik zo de foto zie klopt dat wel. Van de bagage heb ik nog geen overzicht kunnen maken, maar het meeste is aanwezig, heel of stuk. De laptop doet het nog (houtje touwtje) ondanks een breuk (Gij ook al Vayo). Volgens zeggen had de bestuurster gedronken en is na eerst door te rijden toch maar effe teruggekomen. Het is niet alsof je een vlieg platrijdt lijkt me toch. Flinke klap moet het geweest zijn. De revalidatie gaat vele weken duren, ik hoor binnenkort wel van de doktoren wat het plan is en of ik eventueel kan doorfietsen, met een nieuwe bike natuurlijk.
Uiteindelijk heb ik dan toch nog een vermeldingswaardig verhaal gevonden na de writer’s block. Wat je niet allemaal voor je lezers over moet hebben;-)
Wordt vervolgd

Afstand 115-111-143-40………km
Hoogte 1050-850-1025-0 m
Totaal: 5145 km

  • 27 Juli 2012 - 08:50

    Schrikken!:

    Jee Marcel, wat zie jij er gehavend uit.
    Wat heb jij een mazzel gehad zeg!
    Aan de fiets te zien moet er wel een hele dikke Engel op je schouden zijn meegereden.
    Ik wens je heel veel beterschap en duim voor je dat je de reis kunt voortzetten!

    Sterkte!
    Antje

  • 27 Juli 2012 - 09:06

    Moeder:

    Ik ben wel geschrokken Marcel .
    Raimond vertelde `t .
    Ik heb je ook `n mail gestuurd , en hoop dat je die ook gelezen hebt.
    Heeeeeel veel sterkte . ik denk veel aan je en hoop dat alles goed komt .
    Ondanks de ellende toch nog `n klen beetje geluk . Het had nog erger kunnenzijn.
    Je bent er nog . Ik hou van je .
    Veel lieve groeten Moeder.

  • 27 Juli 2012 - 09:07

    Dick Van Raak:

    Beste marcel,

    Ik ben erg geschrokken van je verslag ik weet bijna niet wat ik moet schrijven hier zijn geen woorden voor.
    Laat weten als ik iets voor je moet doen .
    Ik wens je veel sterkte

    Gr. Dick

  • 27 Juli 2012 - 09:53

    René:

    Hoi Marcel,

    Wat een brute pech. Ik hoop dat je goed herstelt en wens je sterkte en geduld hierbij.
    Heel erg jammer dat je mooie reis zo onderbroken of misschien wel beeindigd wordt. Zo te lezen hou je de moed er wel in, goed zo, hou dat vol.

    René Joosen

  • 27 Juli 2012 - 10:18

    Ans En Gerard De Kok:


    Hallo Marcel,

    Geweldig om zo 'n positief veslag te lezen in de wetenschap wat je is overkomen. Moeder kwam het gisteravond vertellen en was erg moedig ondanks haar emoties en stelde zich heel positief op en was dankbaar dat het niet nog erger was. Net kwam zij wat meer details vertellen en dat je weer geschreven had en wilde gaan wandelen. Zo loopt zij de spanning er wat uit. Ans is mee gaan lopen.
    Marcel heel veel sterkte en goede moed en beterschap gewenst in de hoop dat je het avontuur onder een beter gesternte kunt voortzetten. Groeten van met je meelevende buurtbewoners.
    Ans en Gerard.

  • 27 Juli 2012 - 10:57

    Frank Van Kemenade:

    Hallo Marcel

    Verschrikkelijk balen, maar toch ook medisch gezien forse averij. Heb je op dit gebied vragen etc laat mij per separate mail maar weten. Ik zit in Spanje(geen fietstocht maar camping) maar zal dan zo goed als mogelijk reageren. Veel sterkte en vlot herstel gewenst.
    Groet. Frank van Kemenade

  • 27 Juli 2012 - 11:53

    Carin:

    Hoi Marcello,
    Tjeeee wat lees ik nu!
    Je hebt echt wel n beschermengel gehad zeg!
    Wat zul je beurs zijn!
    Wel vreemde gedachten, eergisternacht ben ik van mijn fiets gedonderd!
    Bond en blauw, en de enkelbanden gescheurd! Goh wat doet dat zeer, loop nu op krukken Moet eigenlijk met t pootje hoog....:-/
    Denk ik ...ik ga met de fiets als ik wat ga drinken.....kiep ik daar ook mee om! Muts!!!
    Maar dit is niks vergeleken met jouw!
    Ongetwijfeld zul je goed verzorgd worden, maar wat n pech zeg!
    Ik hoop dat je spoedig zult herstellen....maar jij bent n bikkel, dus dat komt wel goed
    Tja jammer van je fiets,maar dat is maar materie .Gelukkig ben jij er nog ,en kun je t na vertellen.
    Ik hoop dat je je droom nog kunt voortzetten Marcel.
    Heel veel beterschap, en n spoedig herstel.

    Lieve groet, Carin en n poot van Rocky

  • 27 Juli 2012 - 12:54

    Peter:

    Shit Marcel, dat is niet de bedoeling... Moet ik nou nóg langer wachten voordat ik smeuige stukjes over fietsen in latijns Amerika kan lezen.Ik was al benieuwd naar jouw manier van oversteken van de Darien Gap.

    Maar zonder gekheid: wat een Glücksschwein ben je dat je zo'n klap overleefd hebt! Die fiets is helemaal aan barrels. Zo te lezen ben je gelukkig in goede handen. Sterkte, beterschap en een voortzetting van je droom gewenst.

  • 27 Juli 2012 - 13:59

    Hallo Marcel:

    Hallo Marcel
    Wat een dikke vette pech, ik lees net wat er gebeurt is je mag nog van geluk spreken als ik je fiets zo zie.wij volgen jou al van af je vertrokken bent wat een reis zeg en nu dit,hopelijk komt het allemaal weer goed en kun je ,je reis snel weer voortzetten,

    Groetjes vanuit een zonnig maasbree en beterschap Cis en Hay Sliepen

  • 27 Juli 2012 - 14:08

    Hoi Marcel, :

    Woow ... wat een klap! Letterlijk en figuurlijk.
    Wij leven met je mee en wensen jou van harte beterschap toe.

  • 27 Juli 2012 - 14:12

    Danny:

    heyz Marcel,

    jeetje, wat een pech....in ieder geval van ons uit heel veel beterschap en sterkte. we zullen voor je duimen!!
    Groet Danny, Joyce, Sophie, Teun & Thijn

  • 27 Juli 2012 - 14:34

    Beste Marcel:

    Hallo Marcel,

    Dat is toch wel even schrikken zeg!
    Vanuit Helden, Blauwververstraat en buren van je broer Raymond,
    wensen wij je heel veel beterschap en een spoedig herstel toe.

    Door en Hay.

  • 27 Juli 2012 - 15:17

    Ome H:

    Nou ja, vur deze keer dan maar effe serieus, kammeraod BAETERSJAP!! Ich mail dig nog wel.

  • 27 Juli 2012 - 16:30

    Maddy De Bruin:

    Hoi Marcel,

    Al enkele van je mooie berichten gelezen. Kan nu toch niet achter blijven om even een reactie te schrijven. Shit zeg! Dat zal wel schrikken zijn. Hopelijk kom je er snel bovenop en kun je je reis vervolgen.

    Heel veel beterschap gewenst en de hartelijke groeten.

    Maddy de Bruin

  • 27 Juli 2012 - 17:03

    Marij Gijsen:

    Tomme Marcel

    Net wie alle angere reaksies auch van mich ein van sjrikke...mer auch van...pffff as ich die foto van de fiets zeen dan ben ich "bleij" met de foto van Marcel....want ut heij auch angers aaf kinne laupe.

    Ich hoop desse snel wer opknaps en toch wier kins met diene druim!!

    Groetjes Marij

  • 27 Juli 2012 - 19:43

    Joost En Joke:

    Hee Marcel, was dat even schrikken toen Ray Joost vertelde over je ongeluk. We lezen nu pas wat er allemaal echt aan sjort. Heeeel veeeeel sterkte. Als alles maar zover goed komt dat je je reis nog voort kunt zetten, al is het met vertraging! We hopen dat jou positiviteit je er weer zo snel als mogelijk bovenop helpt.
    Groetjes Joost en Joke


  • 27 Juli 2012 - 20:20

    Rene En Lies:

    Wow man, dat is wel even een heftige om te lezen. Aangezien je weer aan het schrijven bent gaat het volgens mij redelijk ondanks alle schade.
    We wensen je heel veel sterkte en een spoedig herstel.

    De voorsprong op je schema loopt nu wel wat terug denk ik ;).

    Ps. Heb je een postadres, heb misschien nog wel iets leuks voor je voor het vervolg van je reis want opgeven doe je toch niet.

    Groetjes,
    Lies en Rene

  • 28 Juli 2012 - 11:23

    Marcel :

    Ha Marcel
    Wae huurde ut net van Joost, maar laze ut daonao netuurlik auch oppe meel. Wat is det sjrikke. En wat zuusse der oeht................. Mer toch auch eine goije engelbewaareder gehad.
    Wae hope netuurlik desse hiel voorspoedig geneus en missjien toch nag kins fietse. Want des toch oehteindelik diene druim.
    Hiel veul baetersjap vanoeht Helje Bart en Wil

  • 28 Juli 2012 - 13:52

    Peter En Nicole:

    Al weken aan het genieten van je prachtige verhalen. (wat kun jij geweldig schrijven)
    Ik lees nu de kop en denk, dat zal wel over een ander gaan. Niet dus.....

    Mijn god, wat maak jij daar mee. Dit was natuurlijk niet part of the plan.
    Mooi dat je ondanks deze grote pech, zo positief blijft. Daar heb ik bewondering voor!
    We hopen dat je herstel voorspoedig verloopt, en dat je tzt je droomreis kunt voortzetten.
    Heel veel beterschap en kracht gewenst uit Helden.
    Peter en Nicole

  • 28 Juli 2012 - 14:35

    Leiduntwidde:

    Hoi bikkel. Proficiat dat je er nog bent en heel erg veel sterkte, geduld en kracht bij je herstel. RESPECT voor je aanhoudende positivisme en de manier waarop je schrijft over wat je is overkomen. Keep the faith! Groetjes van idderein oppe Deke Rölkesstraot 2

  • 28 Juli 2012 - 15:14

    Dörper:

    Hej Marcel,

    Wat un kloeëte situatie man. Vitte pech en toch nag veul geluk gehad. Marcel hiel veul baetersjap en wae hope desse diene druim oeteindelik toch kins waor make. Sterkte!!!

    Leon,Annemie,Jans en Funs van Heugten

  • 28 Juli 2012 - 16:27

    Kitty En Bertus De Bruin:

    Hoi Marcel,

    Wat ontzettend jammer dat dit is gebeurd!,wat een pech!!!2 Jaar geleden veel van de route met de auto gereden waar jij hebt gefietst. De Rocky Mountains zijn inderdaad ongelooflijk mooi! We hopen voor jou een goed herstel en met goede verzorging gaan we er maar vanuit dat dat gaat lukken.
    Veel sterkte ,dat heb je nu wel nodig! Het allerbeste gewenst!

    Kitty en Bertus de Bruin

  • 28 Juli 2012 - 17:36

    Annemiek En Karel Hesen:

    Hoi Marcel, Wij hebben jouw tour tot nu gevolgd, gisteren wel geschrokken met wat je gebeurd is. Je hebt wel geluk gehad, maar ook wel erge pech. We hopen dat je daar spoedig kunt herstellen zodat je je fietsttocht kunt voortzetten en je einddoel halen. Wij wensen je veel sterkte bij je herstel,
    Wij volgen je, groetjes Karel en Annemiek

  • 28 Juli 2012 - 19:13

    Marjo Stammen:

    Hoi Marcel, alias de bikkel. Gisteren was je hotnews bij Kerkeböske.(een krant heb ik niet nodig).
    Net nog met je moeder gepraat op de Meulestroat. Ze zei, er zijn ergere dingen....Maar als ik je verslag lees (wat ik volgens je moeder maar moest lezen, omdat het allemaal wel veel was om op te noemen) vind ik het toch wel heul erg. Gelukkig heb je veel mazzel gehad en door jouw positieve ondertoon in je verslag, ga je daar weer in mee... er zijn ergere dingen. Wij wensen je een supersnel herstel en hopelijk zit je een dezer dagen weer op je bike.
    Greetings Joost en May van de Meulestroat.

  • 28 Juli 2012 - 20:15

    Ria En Loek, Baarloseweg:

    Hoi Marcel,
    Wat een pech, maar wat goed dat je zo positief reageert.
    We hopen dat je goed en snel hersteld en dat je je 'droomreis' toch nog verder kan gaan afmaken.
    toi, toi,
    Ria en Loek

  • 28 Juli 2012 - 22:03

    Wilma Tijdink :

    Hoi Marcel,
    Het bericht van jouw ongeluk is ook in Goor doorgedrongen. Hier werkt de tamtam nog steeds goed! Via Philip, Mary kreeg ik het te horen.
    Dat moet een behoorlijke klap zijn geweest. Gelukkig heeft je humor geen deuk opgelopen! Veel sterkte en beterschap. Groetjes van Wilma en Chris.

  • 28 Juli 2012 - 22:15

    28 Juli Gerda En Harry Verheijen:

    Hoi Marcel

    Wat een pech. Wij wensen je heeeeeeeeel veel beterschap en hopen dat je toch nog je droomreis kunt afmaken. Toi toi toi.
    Gerda en Harry Verheijen

  • 29 Juli 2012 - 11:50

    Mary:

    Dag Marcel,

    Philip belde deze week. Tante Dien had een telefoontje gehad van je moeder over het ongeluk.
    Dat was wel schrikken zeg!!
    Mijn moeder heeft al gebeld met de jouwe.
    Wat fijn dat je daar van die aardige mensen hebt die zich zo om je bekommeren. Het is welliswaar hun beroep, maar toch....
    Marcel, houd de moed erin,veel beterschap en we denken aan je.
    Groetjes van tante Anny en oom Joan en natuurlijk ook van mij.

  • 29 Juli 2012 - 13:44

    Mien.muijsenberg@home.nl:

    HALLO MARCEL IK WENS JE VEEL STERKTE EN HOOP DAT JE SPOEDIG HERSTELD IK BEN AL TWEE WEKEN BIJ LOEK IN SPANJE EN HIER IS OP 20 JULLIE DIEGO GEBOREN EEN ZOON VEEL GROETJES VAN MIEN

  • 29 Juli 2012 - 14:27

    Marceltijdink@online.nl.:

    Hoi , Marcel vanmorge bej de Zoes gehuurd wat dich is overkome , wat enne pech , ich hoop des ze
    gauw opknaps en des ze de reis kens vervolge , 't geit dich good , groetjes vanoet 'n Sjoen Helje Dörp .
    Gijs en Nel van Soest . p.s. wae blieve dich volge .

  • 29 Juli 2012 - 15:32

    Paul Vissers:

    Petje af, Marcel, wat een avontuur pak jij op!
    En wat vervelend dat de risico's jouw treffen.
    Veel beterschap gewenst en hopelijk hopelijk zit je snel weer op de fiets,
    ---paul---

  • 29 Juli 2012 - 22:24

    Noortje Namens Cafe De Zoes:

    Hallo Marcel,
    Na al jou mooie verhalen nu een minder leuk bericht.
    We wensen je veel beterschap en een snel herstel toe.
    Groetjes vanuit de Kuuzetempel van Durp,
    Familie van Soest

  • 30 Juli 2012 - 19:43

    Cay En Wim:

    We horen net van Joke van jouw ongeluk. De klap moet hevig zijn geweest en je hebt behoorlijk wat lichamelijk schade opgelopen. Wij wensen je heel veel beterschap vanaf de Veldstraat.

    De Knipjes

  • 30 Juli 2012 - 21:02

    Pieter En Mieke:

    Hallo Marcel, we zaten iets later in de tam tam volgens mij maar net als iedereen even schrikken zeg. Uiteraard hopen we ook een spoedig en snel herstel zodat je weer kunt fietsen maar luister wel naar je lichaam en ben niet een te grote bikkel...
    Piekmier

  • 30 Juli 2012 - 21:33

    Ineke:

    Nossa Senhora zouden ze in Brasil zeggen en dat is ook mijn eerste reactie bij het lezen. Jemig, Marcel, wat ben jij goed weggekomen daar! Een hele lieve beschermengel heeft er op jouw (rechter)schouder gezeten...
    Overreden worden door een vrouw met drank op, wat zul jij kwaad zijn. Maar dat is nu zo raar, ik lees helemaal geen kwaadheid in je verhaal?! Knap hoor, dat je zo positief blijft. Je wordt nu wel helemaal op jezelf teruggeworpen, pppfff.
    Heel veel beterschap!
    Groetjes, Ineke

  • 31 Juli 2012 - 10:05

    Jac En Mien:

    Hoi Marcel,
    Ook wij hebben jouw pechverhaal gelezen. Wij hebben je al vanaf het begin gevolgd en vinden het
    geweldig wat je doet. Alleen dit was niet de bedoeling! Wij sluiten ons aan bij al de goede wensen
    die je krijgt uit Helje en omgeving. Heel veel sterkte en beterschap!!!! Trek je maar op aan alle
    lieve berichtjes uit je thuisland en hopenlijk komt alles weer goed. Wij kijken uit naar betere
    berichtjes van jouw kant.
    Jac en Mien Crommentuijn.

  • 31 Juli 2012 - 10:15

    Don Tubee:

    He kerel,

    Wat is dit nu? Ontzettend klote zeg!! Ook je lijst met verwondingen liegt er niet om.....
    Wij wensen je in ieder geval heel veel beterschap toe, en hopelijk kun je snel je mooie tocht weer vervolgen!!!
    Het ga je goed!

    Groetjes,
    Don, Sharon en Gijs

  • 31 Juli 2012 - 16:53

    Koen Snoeckx:

    Hey Marcel,

    Wat een schok zeg. Hoorde vanmiddag pas van Bert dat je gaan fietsen was. Hij grapte nog: "Google maar even en dan zal je er wel wat over vinden." Ik had natuurlijk niet verwacht om dit laatste nieuws te lezen.
    Eindeloos respect voor je positiviteit, man. Hopelijk kan je die spirit er wat inhouden.
    Weet dat de collega's bij Holst Centre erg met je meeleven. Moest er iets zijn wat we voor je kunnen doen, aarzel dan niet om het te laten weten.
    Volhouden, kerel!

    Grtz,

    Koen

  • 31 Juli 2012 - 18:50

    Hay Keiren:

    Och och Marcel toch.
    Konden we je pijn maar verdelen over alle mensen die aan je denken. Je zou geen pijn meer hebben!
    Wij allen denken aan je ,en wensen je goed herstel toe.
    Groet Ma en Hay Keiren.

  • 01 Augustus 2012 - 22:15

    Jan En Mariet Beijers:

    Hoi Marcel, we hoorde gister van je ongeluk tijdens onze ballonvaart. We schrokken ons wel want we weten hoe mooi Amerika en Canada kunnen zijn. Wij zijn er al 7 keer geweest en hebben er met de camper rondgetrokken in vele staten. Ik heb zelf in het ziekenhuis in Anderson South Carolina gelegen en een zeer goede ervaring met de verzorging en verpleging. We zijn je nu aan het volgen en hopen op een spoedig herstel. Maken op z`n tijd een praatje met moeder. Mariet kent jullie, ze heeft vroeger bij jullie in de huishouding gewerkt. Whe wish you the best and good luck. Greetings Mariet en Jan oet Helje.

  • 08 Augustus 2012 - 20:02

    Frank En Diane:

    Hallo Marcel,

    op het forum van de wereldfietser las ik over je ongeval, het is de nachtmerrie van elke zwakke weggebruiker wat jou overkwam, we wensen je heel veel sterkte en een goede revalidatie.
    Frank en Diane

  • 10 Augustus 2012 - 00:29

    Erik:

    Marcel,


    Als ik je fiets zie: wat heb je een mazzel gehad! Als mede-fietstoerist: wat een pech!
    Feit is wel: dit gebeurt in de USA, en als ik het goed begrijp was de dader dronken. Een fikse lawsuit ligt in het verschiet om jouw pijn enigzins te verzachten.
    Ik wens je veel sterkte bij het herstel, en als je reis toch nog doorgaat, heb ik in Californie nog wel wat familie wonen waar je kan "crashen" ;-)

    Groeten Erik

  • 14 Augustus 2012 - 16:20

    Okke:

    Hallo Marcel,

    Wat een pech dat je droom op deze manier tot een abrupt einde komt. Ik heb begrepen dat je je tocht niet verder voortzet en terug komt. Wie weet doet het Nederlandse klimaat je zo goed dat je toch weer terug kunt om je reis af te maken.
    In iedergeval heel veel sterkte en een voorspoedige revalidatie toegewenst,
    Marloes, Okke, Nienke en Niek

  • 17 Augustus 2012 - 19:58

    Robbert:

    Hallo Marcel,

    Per toeval op het forum van wereldfietser over je ongeval gelezen. Ben zelf in 1992 tijdens een grote fietstocht door Zuid-Europa en Noord-Afrika van achteren vol geschept door een automobilist in Zuid-Spanje. Buiten westen, hersenschudding, bont en blauw en fiets onherkenbaar. Wonder boven wonder niks gebroken. Positief punt: in dit soort gevallen blijken er heel veel mensen op te staan die het beste met je voorhebben: De Spaanse politie, de Spaanse ambulancebroeders, de mensen op de campong waar m'n tentje nog stond etc. De zoon van de man die me had aangereden heeft m'n fiets ongevraagd naar de plaatselijke fietsenmaker gebracht (het frame was nog heel en recht!) en die heeft m'n fiets weer compleet laten opbouwen en repareren. Van een vergoeding wilde hij niks weten. Ook alles goed met de verzekering geregeld. Een week later zat ik weer op de fiets. Jij hebt het wat slechter getroffen maar uiteindelijk gewoon weer beter worden en lekker gaan fietsen! Beterschap!

    Robbert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Bandon

Panamerican Biking

Ik heb altijd gefantaseerd dat het geweldig moest zijn om de Amerika’s door te reizen: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie.
Ik ben u 52, een mooie leeftijd om jongensdromen nog te verwezenlijken dus van mei 2012 t/m dec 2013 ga ik een fietsreis maken van Alaska (Fairbanks) tot het uiterste zuiden van Chili (Ushuaia).
Het plan:
De route die ik wil doen gaat grotendeels over de PanAmerican Highway. De start is eind mei 2012 in Alaska en via Canada (juni/juli met o.a. de parken Jasper/Banff) terug in de US langs de westkust (San Francisco, Los Angeles). In de herfst dan via Route 66 naar de Grand Canyon en daarna via Mexico door Midden Amerika naar Panama. In het voorjaar 2013 moet ik dan ergens in Ecuador verdergaan met gedeelte door Zuid Amerika eindigend in Patagonie en Vuurland.
Er is ook wel aardig wat voorbereiding aan vooraf gegaan. Allereerst een goede fiets (Koga Myata met riemaandrijving en Rohloff naaf, natuurlijk van de Vakantiefietser) en kampeer/reisspullen. Ondanks dat ik zoveel mogelijk heb bespaard kom ik op 32..35 kg bagage, incl. de fiets betekent dat ik over de 50 kg ga meeslepen. Voor diegenen die ook zoiets willen doen, veel informatie hiervoor vind je in het boekje ‘de Wereldfietser’ van Eric Schuit.
Een generale repetitie is ook aan te raden, die heb ik in april door Toscane gedaan, een week langs Pisa, Lucca, Volterra, San Gimignano en Siena met afstanden rond de 65 km. Heel mooi en erg nuttig, zo was mijn superlichte slaapzakje in Italie al veel te koud en iedere avond 2 flessen wijn is ook geen aanrader voor sportieve prestaties, hoewel erg gezellig.
De globale route is in totaal ongeveer 30.000 km, om dat te halen is de planning om ongeveer 100 km per dag te doen, met 1..2 daagjes vrij in de week. Zo niet, zijn er nog altijd bussen en treinen ;-)

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2016

Foto's Ecuador zomer 2016

11 Augustus 2016

Terug in Ecuador, en je gelooft ’t niet….

31 Mei 2016

In Ecuador zie ik het even niet meer zitten

20 Mei 2016

Foto's Colombia mei 2016

19 Mei 2016

Verdwenen drugsbaronnen en flinke bergen
Marcel

Ieder heeft zijn dromen, de mijne is om Amerika door te trekken: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie. In 2012 heb ik al eens een sabbatical genomen om deze Panamerican route te gaan fietsen. Destijds vanaf Fairbanks (Alaska) via Canada door de prachtige Rocky Mountains naar Vancouver en langs de fantastisch mooie US Westcoast richting Californie. Helaas ben ik toen na 2 maanden en 5000km in Oregon van m´n fiets gereden. Dus nu in 2015 is het tijd voor een herkansing :-) In mei heb ik m´n baan opgezegd om 1,5 jaar op m´n gemak van Alaska naar Vuurland te fietsen. Start is midden juni vanuit Deadhorse in het noorden van Alaska, het gedeelte door Alaska naar Anchorage had ik nog niet gedaan en wordt een leuke en waarschijnlijk eenzame uitdaging, honderden kilometers onbewoonde wereld afgezien van wat elanden en beren. Vanaf Anchorage (Whittier) dan in juli een korte zee-cruise naar Vancouver (Canada heb ik 2012 al in stromende regen gefietst, dat hoeft niet meer zo nodig). Vandaar de Panamerican route weer oppakken langs de heerlijke Westcoast (San Francisco, Los Angeles) en via Route 66 en Texas of via de Baja California naar Mexico. Nog niet in detail gepland maar in grote lijnen volgen dan Midden Amerika, Columbia, Equador, Peru en Bolivia, Chili/Argentina en uiteindelijk de finish in Ushuaia (Vuurland). Tijdens de voorbereidingen kwam ik via Jellie nog in contact met Leontien van Moorsel. Ze gaf een indrukwekkende presentatie hoe ze de tour de France destijds heeft gewonnen met als eten enkel wat blikken bonen. Een formidabel prestatie dat veel zegt over haar doorzettingsvermogen en talent, maar aan de andere kant, ze kon er niet van genieten omdat ze dus anorexia had. Dat heeft ze overwonnen en daarna heeft ze zich belangeloos en met veel energie ingezet om jongeren met anorexia (een onderschat probleem) te begeleiden en het ook te overwinnen. Leontien, haar man (Michael van Zijlaard) en de medewerkers verrichten hiermee fantastisch werk bij de stichting LeontienHuis (http://www.leontienhuis.nl/) Waarom zeg ik dit, omdat we aan de praat kwamen over m’n reis en ze mij met een fantastische set wielerkleding hebben gesponsord. Bij deze dus een vermelding van http://www.leontienhuis.nl/ kijk eens op de site en beter nog, doneer aan dit goede doel.

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 3525
Totaal aantal bezoekers 234895

Voorgaande reizen:

24 Mei 2012 - 23 December 2013

Panamerican Biking

Landen bezocht: