Panamerican 2, the sequel - Reisverslag uit Prudhoe Bay, Verenigde Staten van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu Panamerican 2, the sequel - Reisverslag uit Prudhoe Bay, Verenigde Staten van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu

Panamerican 2, the sequel

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

16 Juni 2015 | Verenigde Staten, Prudhoe Bay

Welkom, leuk dat je m’n blog leest.
Eerst ff nog een (wat lang) verhaal vooraf, over het hoe en waarom en de voorbereiding.
Zoals je wellicht weet was de eerste poging helaas al na 2 maanden voorbij omdat een Suvkut me van achteren aanreed. Tragisch genoeg heeft ze een paar maanden erna het huis in brand gestoken en een kogel door het hoofd gejaagd. Een bizar verhaal.
M’n revalidatie ging intussen niet zo snel en goed als ik wilde. Uiteindelijk blijf ik last van een stijve/gevoelige schouder houden en had (heb) ik lange tijd last van whiplash gehad. Vooral op het werk erg lastig met focus en overzicht. Nou heb ik een prima baan maar het afmaken van de reis liet me niet los: lekker buiten zijn, de natuur, mensen ontmoeten en die vrijheid. Geweldig was dat.
Begin dit jaar heb ik dan toch de knoop doorgehakt en m’n baan opgezegd om het weer op te pakken. Het eerste stuk wil ik van Prudhoe Bay naar Anchorage fietsen, op internet beschreven als extreem zware route voor avonturiers. Eeen mannendingetje, zeker als je de 50 gepasseerd bent wil je je nog ff bewijzen. Leeftijdsgenoten kopen dan een motor, cabrio of zoeken een nieuwe vriendin, ik dacht doe eens wat anders 
Afijn, de tocht is geboekt, ik kan niet terug en ik vermoed dat ik mezelf nog meermaals zal vervloeken voor die hormonale oprisping.
Tijdens de voorbereidingen kwam ik via Jellie nog in contact met Leontien van Moorsel. Ze gaf een indrukwekkende presentatie hoe ze de tour de France destijds heeft gewonnen met als eten enkel wat blikken bonen. Een formidabel prestatie dat veel zegt over haar doorzettingsvermogen en talent, maar aan de andere kant, ze kon er niet van genieten omdat ze dus anorexia had. Dat heeft ze overwonnen en daarna heeft ze zich belangeloos en met veel energie ingezet om jongeren met anorexia (een onderschat probleem) te begeleiden en het ook te overwinnen. Leontien, haar man (Michael van Zijlaard) en de medewerkers verrichten hiermee fantastisch werk bij de stichting LeontienHuis (http://www.leontienhuis.nl/)
Waarom zeg ik dit, omdat we aan de praat kwamen over m’n reis en ze mij met een fantastische set wielerkleding hebben gesponsord. Bij deze dus een vermelding van http://www.leontienhuis.nl/
kijk eens op de site en beter nog, doneer aan dit goede doel.
De voorbereidingen kostten nog wat tijd: spullen, verzekeringen, huis. Een goede route en conditie zijn er helaas bij ingeschoten. Het afsluitende afscheidsfeestje voor vrienden de vrijdag voor het vertrek was ontzettend gezellig en hartverwarmend, maar de hoeveelheid alcohol (veel) en slaap (erg weinig) was ook niet de beste conditionele voorbereiding.
Geen tijd meer om dat te verbeteren want de 16de Juni gaat de vlucht naar Anchorage, gepakt en gezakt met 53 kg fiets en bagage brengt Jellie me naar Frankfurt. Ik vlieg met Condor, een prijsvechter want goedkoop natuurlijk. De stoelen stonden nog krapper dan ik vreesde, of ik ben intussen weer 20cm gegroeid. Met geen mogelijkheid konden m’n benen ertussen dus dan maar een been op het gangpad, waar een stewardess tot 3 keer mijn knie eraf probeerde te rijden met de etenskar. En ja, de schreeuwende baby was 2 rijen voor me. Gelukkig een goed gesprek met m’n Duitse buurman Klaus gehad, die ook vaker avonturentochten maakt en nu in Alaska in een blokhut in Denali Park verblijft, dat is langs mijn fietsroute naar Anchorage, dus de eerste slaapplaats was snel geboekt. Slapen in het vliegtuig echter geen kans.
In Anchorage moest ik de fiets nog even ophalen en doorchecken. Alle bagage wordt nog eens door zo’n Food&Drug douanier getoetst want ze zijn doodsbang voor invoeren van ziektes en zo. Dus ook de voedselrepen die Jelie voor me heeft gemaakt worden gecheckt. Jellie heeft namelijk 3kg bijzonder voedzame repen voor me gemaakt van graan, muesli, dadels, honing, mango, proteinepoeder etc. De eerste dagen/800km is er vrijwel geen enkele service zeggen ze, en moet ik alle voedsel zelf meenemen. Met kant&klaar Adventure Foods (en warm water) is nog warm eten te maken maar ontbijt/unch/brood is er niet dus zij heeft hier heel lief voor gezorgd. De douanier is ook onder de indruk en ik mag door.
De volgende vlucht naar Prudhoe Bay was ook niet echt optimaal. Veel meer beenruimte, dat is waar, maar ik zat wel tussen de grootste Afro-amerikaan die ik ooit heb gezien en het nichtje van Bessie Turf.
Als ik verkreukeld in Prudhoe-Bay land sluit het vliegveld al direct terwijl ik de fiets nog in elkaar moet zetten en checken. Van de vriendelijke opzichtster mag ik in een vrijstaande garagebox het zaakje monteren. Dat kost nogal wat tijd omdat er toch wat schade aan stuur en remmen was wat ik gelukkig wel kon fixen. Te laat voor hotel en te vroeg (en te weinig slaap) voor vertrek ga ik ter plaatse maar in m’n slaapzakje op mijn fietsdoos slapen, onder het bordje “No idling” 
Naast me ruik ik door alle tassen, verpakkingen en zipzakjes heen de Jellie-bars. Nou als die straks geen beren aantrekken weet ik t niet meer, die ruiken dat op kilometers.
Voor ik in slaap val schiet er nog van alles door m’n hoofd: heb ik zat conditie, gaat t weer zoveel regenen, houden m’n schouder en enkel het, gaat m’n butt-buddy weer mee op reis en kan ik alles wel aan?
Intussen als ik dit schrijf weet ik al meer, maar daarover later.

Afstand: 0 km
Hoogte: 0 m

  • 23 Juni 2015 - 23:37

    Ome H:

    Gin Adventure Drinks van de Pool mitgenome? ;)

  • 24 Juni 2015 - 10:40

    Noortje:

    Hoi Marcel, heel veel succes met je trip! Namens team de Zoes.

  • 24 Juni 2015 - 10:44

    Marij:

    Avonturier...have fun, ik kiek al oet naor dien verslaag vandaag ;)!

  • 24 Juni 2015 - 14:54

    Miranda Lijssen:

    Wederom succes met je "mannendingetje"!

  • 24 Juni 2015 - 18:03

    Erica En Dirk:

    Hoi Marcel,
    heel veel succes en plezier tijdens deze lange reis. We gaan met plezier je reisverslagen lezen.

  • 24 Juni 2015 - 20:48

    Riet En Martin Cox.:

    Ha Marcel,
    En dan.....in eine kier is 't dan zoe wiet. Hiel beneijt wasse allemoal geis tegekome op dees lange lange toer per fiets. Veul succes en hiel veul geniet en neet al te veul ontberingen.
    Fijn um dich te mooge volgen.

  • 25 Juni 2015 - 00:49

    Carin:

    Hey Marcello,
    Veilige kilometers , fijn dat we vandaag nog ff ge-appt hebben.Zet m op en geniet van je Tour in de States , Tot schrijfs weer X Carin

  • 25 Juni 2015 - 08:03

    Moeder Tijdink:

    En nu gaat `t beginnen , in gedachten ben ik altijd bij je . Veel sterkt en goeie reis.
    Moeder.

  • 25 Juni 2015 - 08:19

    Nils Erkamp:

    Respect dat je dit expeditie opnieuw gaat doen.
    Geniet ervan !
    Nils

  • 25 Juni 2015 - 19:00

    Joost En Joke:

    Marcel hiël veul succes en plezeer mèt dien neije avontuur. Wae volge dich

  • 25 Juni 2015 - 23:02

    Peter En Jifke Marsen:

    hoi marcel, succes met je droomreis ,and take good care . peter en jifke...........

  • 29 Juni 2015 - 10:56

    Jac Kerkhofs:

    Hoi Marcel,

    Geweldig dat je weer bent begonnen en dat je fit bent om je droom waar te maken.
    We volgen je en fietsen van huis uit mee.
    Veel succes. jac-ger.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Prudhoe Bay

Panamerican Biking

Ik heb altijd gefantaseerd dat het geweldig moest zijn om de Amerika’s door te reizen: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie.
Ik ben u 52, een mooie leeftijd om jongensdromen nog te verwezenlijken dus van mei 2012 t/m dec 2013 ga ik een fietsreis maken van Alaska (Fairbanks) tot het uiterste zuiden van Chili (Ushuaia).
Het plan:
De route die ik wil doen gaat grotendeels over de PanAmerican Highway. De start is eind mei 2012 in Alaska en via Canada (juni/juli met o.a. de parken Jasper/Banff) terug in de US langs de westkust (San Francisco, Los Angeles). In de herfst dan via Route 66 naar de Grand Canyon en daarna via Mexico door Midden Amerika naar Panama. In het voorjaar 2013 moet ik dan ergens in Ecuador verdergaan met gedeelte door Zuid Amerika eindigend in Patagonie en Vuurland.
Er is ook wel aardig wat voorbereiding aan vooraf gegaan. Allereerst een goede fiets (Koga Myata met riemaandrijving en Rohloff naaf, natuurlijk van de Vakantiefietser) en kampeer/reisspullen. Ondanks dat ik zoveel mogelijk heb bespaard kom ik op 32..35 kg bagage, incl. de fiets betekent dat ik over de 50 kg ga meeslepen. Voor diegenen die ook zoiets willen doen, veel informatie hiervoor vind je in het boekje ‘de Wereldfietser’ van Eric Schuit.
Een generale repetitie is ook aan te raden, die heb ik in april door Toscane gedaan, een week langs Pisa, Lucca, Volterra, San Gimignano en Siena met afstanden rond de 65 km. Heel mooi en erg nuttig, zo was mijn superlichte slaapzakje in Italie al veel te koud en iedere avond 2 flessen wijn is ook geen aanrader voor sportieve prestaties, hoewel erg gezellig.
De globale route is in totaal ongeveer 30.000 km, om dat te halen is de planning om ongeveer 100 km per dag te doen, met 1..2 daagjes vrij in de week. Zo niet, zijn er nog altijd bussen en treinen ;-)

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2016

Foto's Ecuador zomer 2016

11 Augustus 2016

Terug in Ecuador, en je gelooft ’t niet….

31 Mei 2016

In Ecuador zie ik het even niet meer zitten

20 Mei 2016

Foto's Colombia mei 2016

19 Mei 2016

Verdwenen drugsbaronnen en flinke bergen
Marcel

Ieder heeft zijn dromen, de mijne is om Amerika door te trekken: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie. In 2012 heb ik al eens een sabbatical genomen om deze Panamerican route te gaan fietsen. Destijds vanaf Fairbanks (Alaska) via Canada door de prachtige Rocky Mountains naar Vancouver en langs de fantastisch mooie US Westcoast richting Californie. Helaas ben ik toen na 2 maanden en 5000km in Oregon van m´n fiets gereden. Dus nu in 2015 is het tijd voor een herkansing :-) In mei heb ik m´n baan opgezegd om 1,5 jaar op m´n gemak van Alaska naar Vuurland te fietsen. Start is midden juni vanuit Deadhorse in het noorden van Alaska, het gedeelte door Alaska naar Anchorage had ik nog niet gedaan en wordt een leuke en waarschijnlijk eenzame uitdaging, honderden kilometers onbewoonde wereld afgezien van wat elanden en beren. Vanaf Anchorage (Whittier) dan in juli een korte zee-cruise naar Vancouver (Canada heb ik 2012 al in stromende regen gefietst, dat hoeft niet meer zo nodig). Vandaar de Panamerican route weer oppakken langs de heerlijke Westcoast (San Francisco, Los Angeles) en via Route 66 en Texas of via de Baja California naar Mexico. Nog niet in detail gepland maar in grote lijnen volgen dan Midden Amerika, Columbia, Equador, Peru en Bolivia, Chili/Argentina en uiteindelijk de finish in Ushuaia (Vuurland). Tijdens de voorbereidingen kwam ik via Jellie nog in contact met Leontien van Moorsel. Ze gaf een indrukwekkende presentatie hoe ze de tour de France destijds heeft gewonnen met als eten enkel wat blikken bonen. Een formidabel prestatie dat veel zegt over haar doorzettingsvermogen en talent, maar aan de andere kant, ze kon er niet van genieten omdat ze dus anorexia had. Dat heeft ze overwonnen en daarna heeft ze zich belangeloos en met veel energie ingezet om jongeren met anorexia (een onderschat probleem) te begeleiden en het ook te overwinnen. Leontien, haar man (Michael van Zijlaard) en de medewerkers verrichten hiermee fantastisch werk bij de stichting LeontienHuis (http://www.leontienhuis.nl/) Waarom zeg ik dit, omdat we aan de praat kwamen over m’n reis en ze mij met een fantastische set wielerkleding hebben gesponsord. Bij deze dus een vermelding van http://www.leontienhuis.nl/ kijk eens op de site en beter nog, doneer aan dit goede doel.

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 1248
Totaal aantal bezoekers 234889

Voorgaande reizen:

24 Mei 2012 - 23 December 2013

Panamerican Biking

Landen bezocht: