Tussen stranden en woestijnen - Reisverslag uit Loreto, Mexico van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu Tussen stranden en woestijnen - Reisverslag uit Loreto, Mexico van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu

Tussen stranden en woestijnen

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

04 Oktober 2015 | Mexico, Loreto

Vannacht op m’n matje aan het strand geslapen en ik word ‘s ochtends wakker omdat er een coyote aan mijn tenen zit te snuffelen. Alex had me al gewaarschuwd om schoenen/sandalen niet buiten te laten omdat ze dol zijn op de geur en ermee vandoor gaan. Skip vertelde later dat hij eerder al twee coyotes rond om me heen had gezien. Mijn Teva’s en voeten stinken als een kudde geiten dus dat is geen wonder. Eerst maar eens lekker zwemmen om eens op te frissen. Molly vertelt wel dat ik schuifelend moet lopen om niet op een pijlstaartrog te gaan staan die in het zand verscholen zitten, hun prik is giftig en dat wordt dan dagen stilzitten. Godallemachtig hier moet je wel blijven uitkijken zeg. Het avondeten kan gelukkig zonder gevaren in het restaurant van Alfonsina’s, de familie die de andere helft van de baai bezit. Vroeger waren mijn campingeigenaar (de grootste tomatenboer van Amerika blijkbaar) en die van Alfonsina vrienden maar dat is sterk bekoeld en nu hebben ze ieder een eigen strand, eigen toegangsweg en eigen vliegtuigbaan.
Het strand van Gonzaga Bay is paradijselijk dus ik blijf nog een extra dagje relaxen, zwemmen en biertjes drinken met Skip en Molly. De twee oudjes zijn heel erg bezorgd om me. Midden op de dag met de zon en hitte door het onverharde stuk te fietsen, vinden ze veel te gevaarlijk. Ze stellen voor dat ik ’s avonds/’s nachts ga, het is immers volle maan en als die weg is dan ergens in de woestijn gaan kamperen. Daar dan wel oppassen voor de coyotes, ratelslangen en schorpioenen. Yeah right, lijkt me een stuk veiliger. Maar wel spannend, dus om 4 uur in ‘s middags de fiets op de bergen in. Het onverharde stuk blijkt inderdaad niet makkelijk: scherpe stenen, mul zand en flinke stijgingen. Gek genoeg verassend goed te doen nu de zon weg is. Na zonsondergang kom ik bij enige huis onderweg: Coco’s Corner. Hier woont Coco, een oudere man, die in loop van de jaren zijn benen heeft verloren maar desondanks dit huis (en alle circus aan versieringen eromheen) zelf heeft opgebouwd. Een unieke kerel, type Jeu Absil in het kwadraat. Ik moet er paar biertjes drinken en blijven slapen in zijn pickup truck achter het huis. Heel apart allemaal.
(25 Sept Afstand: 45 km Hoogte: 500 m)
‘s Morgens vroeg bij de koffie laat hij mij z’n gastenboek tekenen, honderden passanten uit allerlei windstreken gingen me voor. En ik moet zijn collectie BH’s en slipjes in de veranda bewonderen. Een indrukwekkende collectie voor een man zonder benen en hij houdt wel van grote maten zag ik.
Nog 25 km over het onverharde ontbrekende stuk snelweg klimmen voordat Ruta 1 opduikt. Daar steekt een flinke tegenwind op, dat is in de volle zon vermoeiender dan de onverharde weg van vanochtend. Na 72 km in Punta Prieta heb ik het al helemaal gehad. Er is geen camping of hotel maar na wat vragen kan ik naast een cafeetje onder een boom in de schaduw m’n tentje opzetten. ’s Avonds nog even met Juan van het cafe gekletst die alleen Spaans spreekt maar in grote lijnen begrijp ik al waar het over gaat. En z’n burritos zijn heerlijk.
(26 Sept Afstand: 72 km Hoogte: 330 m)
Gelukkig is de wind de dag erna een beetje gedraaid. Hij komt nu vanaf de zee en brengt een ietsiepietse verkoeling wat het meteen een stuk makkelijker maakt. Het grootste deel gaat door een vlakke woestijn zoals je in de Lucky Luke verhalen ziet: cactussen, zand en bergen aan de horizon. De eindbestemming is Guerrero Negro, een stoffig stadje aan de rand van een baai waar in November de walvissen vanuit Noord Amerika komen overwinteren. Alleen nu dus nog niet, dus geen toeristen en alleen Mexicanen die als grootste vertier op zondag het op en neer rijden van hoofdstraat schijnen te hebben. Een prima en goed betaalbaar hotel (San Ignacio) is snel gevonden.
(27 Sept Afstand: 135 km Hoogte: 550 m)
Het tempo zit er nu lekker in, de wind staat zowaar een beetje in de rug en dat mag ook wel want de volgende dag gaat door de bloedhete Vizcaino woestijn richting San Ignacio. Dat was het afzien wel waard want het is een wondermooi plaatsje. Ooit gesticht door de missionarissen die rond 1700 overal in de Baja de “Missions” hebben opgericht om het land te kerstenen en de inwoners aan de Spaanse staat te onderwerpen. Het ligt midden in een onwaarschijnlijke oasis in deze droge Baja, overal palmen en groen om je heen. In het centrum van het dorp staat de eeuwenoude Mission kerk voor een idyllisch pleintje met gigantische loofbomen. Na wat vragen vind ik vlakbij een superdeluxe hotel (La Huerta) met een prachtige kamer voor maar 550$ (nog geen 30€). En om dat te vieren eet ik op het idyllisch pleintje onder de bomen bij de ondergaande zon op het terras van een prima restaurant heerlijke tacos. Wat een leven.
(28 Sept Afstand: 148 km Hoogte: 300 m)
Van dit hotel wil ik wat langer genieten, en slaap lekker uit ook al wordt dat straks door de volle zon knuren. De rit naar Santa Rosalita blijkt inderdaad een lijdensweg door de zon, hete woestijn en opengebroken stukken weg. Het plaatsje zelf ligt aan de baai en heeft karakteristieke huisjes in allerlei kleuren in Franse stijl. Het is druk en dat komt vooral omdat hier het uitgaansleven ook nogal losse (Franse) zeden lijkt te kennen. Mijn gewenste hotel is vol en ik word verwezen naar hotel Seiz. Alvast een waarschuwing, ga hier nooooit een kamer boeken. Een man op de straat (Pepe) meent me te moeten helpen en biedt ongevraagd al kamers en prijzen aan voordat hij Jorge de eigenaar belt (waar Pepe later dan wel 50Pesos voor wil hebben). Met Jorge onderhandel ik en breng de prijs omlaag onder de voorwaarde dat er een airco inzit want het is nu bloedheet. De airco in de kamer 1 (goor klein hok) werkt natuurlijk niet. Ook niet als Jorge er een uur aan blijft prutsen onder gevaar van eigen leven als ik de bedrading zo zie. Na lang soebatten (vooral over de prijs, waar ik niet toegeef) krijg ik een iets grotere, net zo’n gore kamer zonder raam, maar wel met een werkende (zeg maar loeiende) airco en een ventilator die nog meer herrie maakt. Als de man weg is probeer ik die uit te zetten want in die herrie is niet te slapen. Hij kan blijkbaar niet uit, impulsief houd ik 2 losse draden aan het ding tegen elkaar en alle elektriciteit in het hele ‘hotel’ valt plots uit. Oeps. Het hele blok in rep en roer en iedereen roept door elkaar. Ik weet van niets. Na enige tijd vindt Pepe een zekering/riedel die kan worden omgezet en alles werkt weer. Even. Want iedere 5 minuten valt nu de stroom uit, blijkbaar heb ik iets goed vernaggeld. Onschuldig vraag ik Jorge nog of die kapotte airco op kamer 1 niet de schuld is, haha. Het lijkt me intussen tijd om even te verdwijnen en ik haal wat eten en wat nodige boutjes voor mijn fiets, in een obscuur winkeltje met echt alleen bouten en moeren. Mazzel hebben.
Teruggekomen zijn 3 elektriciens bezig alles aan het controleren onder grote belangstelling van de hele straat lijkt het wel. Pepe vraagt me ondertussen of ik een ‘dame’ zoek, hij kan wel wat regelen. Blijkbaar heeft hij een ‘sport’-bar verderop in de straat. De ritselaar. Als ik ga slapen blijkt de elektro nog steeds iedere 5 minuten te haperen maar ik heb m’n zaklampje en ben morgen vroeg toch weer weg. In ieder geval is de ventilator nu helemaal stil, heeft het avontuur blijkbaar niet overleefd.
(29 Sept Afstand: 78 km Hoogte: 650 m)
Ik ben blij volgende dag het kippenhok te kunnen verlaten. Het is weer bloed en bloedheet vandaag, maar och wat is nieuw? De route wordt wel steeds mooier en groener hoe dichter ik bij de eindbestemming (Mulege) kom. Mulege is ook een ‘Mission’ plaatsje gesticht rond alweer een oase (ja die priesters wisten wel waar ze moesten zijn). Een alleraardigst rustig plaatsje met buiten het dorp een oud klooster annex Mission kerk, vlak langs de palmbomen en rivier.
Bij het hotel (ook Mulege, erg origineel) weet ik wat af te dingen voor deze arme fietser en de kamers zijn gelukkig schoon en lekker koel. Prima uitvalsbasis om het plaatsje en klooster eens te bezichtigen.
(30 Sept Afstand: 63 km Hoogte: 310 m)
De afstand naar de volgende plaats is me wat te ver en ik wil eens langs het strand kamperen na al die hotels. De eerste baai met camping is wonderschoon boven vanaf de bergen gezien maar al naar 15 km, wel wat snel. Verderop bij camping Buenaventura (van 2 Amerikanen) is ook een prima plaatsje. Verlaten strandje, parasolletje en diep blauwe zee. Prima. Jammer dat er’s avonds ineens muggen opduiken, buiten slapen lijkt me niks dus de tent opgezet. Daarbinnen is het echter verstikkend heet en ik drijf bijna van het slaapmatje dus de rits maar even opengezet voor een briesje, en zoals blijkt, ook voor een kolonie muskieten en miniscuul kleine, maar heftig bijtende vliegen of muggen. Niet veel mee opgeschoten dus.
(1 Okt Afstand: 43 km Hoogte: 360 m)
Na een ultrakorte nachtrust op pad naar Loreto langs de kust van Bahia Concepcion. Het is zowaar een beetje bewolkt en dat voelt direct 10..15 graden koeler aan en fietst een stuk lekkerder. Een heerlijk tochtje met wat klimmetjes die een mooi uitzicht op een vrij groene (nou ja voor deze streek) vallei geven waar ik zowaar een keer landbouwgrond zie. Loreto zelf is een wat grotere stad die het vooral van toerisme moet hebben als ik de vele hotels, cafeetjes en de wandelboulevard midden door de stad zo zie. Helaas zijn er erg weinig toeristen te bekennen en oogt het stadje daardoor wat doods en afgeleefd. Ik hoor later dat hier verschillende jaren geleden een aantal druggerelateerde moorden zijn geweest wat de Amerikanen heeft afgeschrikt. Alhoewel dat wel werd verteld door Al, een super-rechtse 68 jarige Texaan die alle immigranten maar niks vindt en Donald Trump geweldig. En dan durf ik niet te herhalen wat hij over Obama en vluchtelingen kwijt wou, Hitler zou er een kleur van krijgen. Veel te lang gekletst met die eikel. Hij was trouwens het enige minpuntje op een fantastische camping (Rivera del Mar) hier. Midden in de stad en een paar honderd meter van het strand. De camping is bijna verlaten, schoon, met WIFI en een overdekte patio voor mij alleen waar ik lekker kan koken, lezen en uitrusten. Hier blijf ik nog een paar daagjes. Dat blijkt ook maar goed ook. Daags erna steekt een enorme wind op en komt een orkaan over het over het weggedeelte waar ik had moeten fietsen, wind tegen ook nog. Die geplande route is trouwens al uitdagend genoeg, 165 km en een mega klim aan het begin. Morgen maar op tijd opstaan.
(2 Okt Afstand: 98 km Hoogte: 790 m Totaal 6483 km)

  • 05 Oktober 2015 - 17:51

    Moeder Tijdink:

    Nog steeds spannend je verhalen te lezen .

    geniet maar van je fiets tocht.
    Veel goeds en groeten Moeder

  • 06 Oktober 2015 - 17:09

    Carin:

    Hoi Marcello,
    Heerlijk om weer van je te lezen! En dat je reis zo spoedig verloopt..
    Nog vele veilige miles, Groetjes uut Well :-)

  • 09 Oktober 2015 - 18:57

    Pauls:

    Goed bezig, Marcel; veel lekker weer gewenst en nog vele kilometers! ---paul---

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Loreto

Panamerican Biking

Ik heb altijd gefantaseerd dat het geweldig moest zijn om de Amerika’s door te reizen: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie.
Ik ben u 52, een mooie leeftijd om jongensdromen nog te verwezenlijken dus van mei 2012 t/m dec 2013 ga ik een fietsreis maken van Alaska (Fairbanks) tot het uiterste zuiden van Chili (Ushuaia).
Het plan:
De route die ik wil doen gaat grotendeels over de PanAmerican Highway. De start is eind mei 2012 in Alaska en via Canada (juni/juli met o.a. de parken Jasper/Banff) terug in de US langs de westkust (San Francisco, Los Angeles). In de herfst dan via Route 66 naar de Grand Canyon en daarna via Mexico door Midden Amerika naar Panama. In het voorjaar 2013 moet ik dan ergens in Ecuador verdergaan met gedeelte door Zuid Amerika eindigend in Patagonie en Vuurland.
Er is ook wel aardig wat voorbereiding aan vooraf gegaan. Allereerst een goede fiets (Koga Myata met riemaandrijving en Rohloff naaf, natuurlijk van de Vakantiefietser) en kampeer/reisspullen. Ondanks dat ik zoveel mogelijk heb bespaard kom ik op 32..35 kg bagage, incl. de fiets betekent dat ik over de 50 kg ga meeslepen. Voor diegenen die ook zoiets willen doen, veel informatie hiervoor vind je in het boekje ‘de Wereldfietser’ van Eric Schuit.
Een generale repetitie is ook aan te raden, die heb ik in april door Toscane gedaan, een week langs Pisa, Lucca, Volterra, San Gimignano en Siena met afstanden rond de 65 km. Heel mooi en erg nuttig, zo was mijn superlichte slaapzakje in Italie al veel te koud en iedere avond 2 flessen wijn is ook geen aanrader voor sportieve prestaties, hoewel erg gezellig.
De globale route is in totaal ongeveer 30.000 km, om dat te halen is de planning om ongeveer 100 km per dag te doen, met 1..2 daagjes vrij in de week. Zo niet, zijn er nog altijd bussen en treinen ;-)

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2016

Foto's Ecuador zomer 2016

11 Augustus 2016

Terug in Ecuador, en je gelooft ’t niet….

31 Mei 2016

In Ecuador zie ik het even niet meer zitten

20 Mei 2016

Foto's Colombia mei 2016

19 Mei 2016

Verdwenen drugsbaronnen en flinke bergen
Marcel

Ieder heeft zijn dromen, de mijne is om Amerika door te trekken: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie. In 2012 heb ik al eens een sabbatical genomen om deze Panamerican route te gaan fietsen. Destijds vanaf Fairbanks (Alaska) via Canada door de prachtige Rocky Mountains naar Vancouver en langs de fantastisch mooie US Westcoast richting Californie. Helaas ben ik toen na 2 maanden en 5000km in Oregon van m´n fiets gereden. Dus nu in 2015 is het tijd voor een herkansing :-) In mei heb ik m´n baan opgezegd om 1,5 jaar op m´n gemak van Alaska naar Vuurland te fietsen. Start is midden juni vanuit Deadhorse in het noorden van Alaska, het gedeelte door Alaska naar Anchorage had ik nog niet gedaan en wordt een leuke en waarschijnlijk eenzame uitdaging, honderden kilometers onbewoonde wereld afgezien van wat elanden en beren. Vanaf Anchorage (Whittier) dan in juli een korte zee-cruise naar Vancouver (Canada heb ik 2012 al in stromende regen gefietst, dat hoeft niet meer zo nodig). Vandaar de Panamerican route weer oppakken langs de heerlijke Westcoast (San Francisco, Los Angeles) en via Route 66 en Texas of via de Baja California naar Mexico. Nog niet in detail gepland maar in grote lijnen volgen dan Midden Amerika, Columbia, Equador, Peru en Bolivia, Chili/Argentina en uiteindelijk de finish in Ushuaia (Vuurland). Tijdens de voorbereidingen kwam ik via Jellie nog in contact met Leontien van Moorsel. Ze gaf een indrukwekkende presentatie hoe ze de tour de France destijds heeft gewonnen met als eten enkel wat blikken bonen. Een formidabel prestatie dat veel zegt over haar doorzettingsvermogen en talent, maar aan de andere kant, ze kon er niet van genieten omdat ze dus anorexia had. Dat heeft ze overwonnen en daarna heeft ze zich belangeloos en met veel energie ingezet om jongeren met anorexia (een onderschat probleem) te begeleiden en het ook te overwinnen. Leontien, haar man (Michael van Zijlaard) en de medewerkers verrichten hiermee fantastisch werk bij de stichting LeontienHuis (http://www.leontienhuis.nl/) Waarom zeg ik dit, omdat we aan de praat kwamen over m’n reis en ze mij met een fantastische set wielerkleding hebben gesponsord. Bij deze dus een vermelding van http://www.leontienhuis.nl/ kijk eens op de site en beter nog, doneer aan dit goede doel.

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 727
Totaal aantal bezoekers 234898

Voorgaande reizen:

24 Mei 2012 - 23 December 2013

Panamerican Biking

Landen bezocht: