Bergetappes op weg naar Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu Bergetappes op weg naar Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu

Bergetappes op weg naar Vancouver

Door: marceltijdink

Blijf op de hoogte en volg Marcel

16 Juli 2012 | Canada, Vancouver

Op de camping van Cache Creek ontmoet ik een jonge fietsende Japanner, Yuta, net gestart in Vancouver. Volgens de campingbaas stond hij om 8 uur ’s morgens al voor de poort, we vragen ons af of hij nachtdienst had. Zijn engels is belabberd maar ik maak erop uit dat hij de volgende ochtend vroeg wil vertrekken, de hitte valt hem zwaar en hij maakt max 80 km per dag. Zijn bagage is een vreemde mengelmoes van spullen, een superlichte tent maar wel een Pentax camera van een paar kilo, en verder een wegenkaart van Noord Amerika van 1:10 miljoen, je ziet net waar New York en Calgary liggen, niet echt handig om routes uit te zetten. Om 1 uur ’s middags is hij nog niet vertrokken en ik help hem wat op weg met route, stopplaatsen en tips. Zijn ambitie is om in 3 jaar de hele wereld rond te fietsen. Ik wens hem ook alle succes toe, hij zal het nodig hebben.
Zoals altijd start ik moeizaam op na een rustdag. De route is echter mooi, Highway 99 lijkt in begin op de Cassiar Highway van een paar weken geleden: mooie valleien met rivieren en beekjes. Richting Lillooet wordt het ruiger: kloven met wildstromende rivieren zoals de Fraser, de wind neemt flink toe, uiteraard wind-in (anders had ik het niet zo expliciet vermeld ;-) ). In Lillooet heb ik er 100 km opzitten in de hitte, later hoor ik dat dit het heetste plekje van Canada is. Morgen is een lange etappe dus ik wil nog wat verderop kamperen en vraag bij de lokale VVV wat plaatsen op. Het VVV kantoortje is tevens een ‘historisch’ museum. Ik weet niet of ik het al eerder had verteld, vrijwel ieder plaatsje in Canada heeft wel zo’n museumpje, breed aangekondigd op borden en brochures. Historisch wil hier zeggen dat het spul ongeveer honderd jaar oud is. Het spul is dan in het algemeen een aandoenlijke verzameling roestige landbouwwerktuigen: een oude ploeg uit grootvaders schuur, een hooi-apparaat van neef Billy en een oude sneeuwruimer van neef Joe. Binnen hangen een tiental vergeelde foto’s van mannen met grote snorren en een verzameling Moennik-achtige gebruiksvoorwerpen. Uncle Bob heeft nog een complex uitziend oogstapparaat geschonken, deze bonk roest staat dan als lokker buiten voor de deur. Heel mooi allemaal. De VVV-dame (waarom zijn het eigenlijk allemaal dames?) waarschuwt me dat de volgende 20 km flink bergop gaan. Vol zelfvertrouwen geef ik aan al bijna 4000 km te hebben gefietst dus dat is een kippetje voor me. Na een paar km gaat het al flink omhoog, tegemoet komende motorrijders en automobilisten zwaaien enthousiast en steken hun duim omhoog. Oei, wat weten zij dat ik niet weet? De wind neemt zo mogelijk nog iets toe en het wordt nog een stuk steiler. Intussen ben ik al 3 keer gestorven op de fiets maar ik verrek dat ik afstap behalve om drinken bij te vullen en te eten bij een hongerklop. Op de top kijk ik om en zie ik het bordje ‘13% afdaling’ staan, geen wonder. Als ik denk dat ik ergste heb gehad begint na een korte afdaling weer zo’n helling, dat geintje gaat dan een paar keer zo door tot ik alles bij elkaar zo’n 800 meter gestegen heb en eindelijk op een verlaten provinciale camping kom met alleen een rivier en een aantal picknickbanken. In het ijskoude water was ik me en haal het rivierwater door het filter om te koken en drinken. Heerlijk voldaan zit ik op het bankje in de wildernis na te genieten van de dag met op de koptelefoon een CD van BAP, etherisch zou Hans zeggen.
De dag erna vroeg (half 6) weg voordat het weer zo heet wordt. Na de flinke inspanning van gisteren zijn de benen nog vol met melkzuur en gaat het maar erg moeizaam weer omhoog. De GPS geeft aan dat er nog 5 flinke klimmetjes komen, nou vertrouw ik dat ding voor geen meter maar dat is geen goed teken. Bovendien zie ik in de verte weer besneeuwde bergtoppen verschijnen, dat wordt klimmen. Als extraatje krijg ik buikpijn en moet ontzettend winden. Nu mag ik graag eens de turbo openzetten maar dit wordt zelfs voor mij een beetje te gortig, iedere paar minuten is het raak. Dat haalt zelfs onze Raimond niet. Het begint me te dagen waar dat vandaan komt. De laatste paar keer dat ik gefilterd water in de waterzak heb gebruikt had ik dezelfde problemen, toch eens nagaan waar dat precies aan ligt. Aldus fiets ik al flatulerend door de ravijnen die langzaam veranderen in een mooi breed dal met weilanden en een traag stromende rivier. Bij het Whistler aangekomen ga ik even het dorp in om het eens te bekijken. Dat blijkt en goed idee want Whistler was tijdens de laatste Winterspelen de locatie voor de Olympische ski nummers en biathlon competitie. De accommodaties zijn heel handig in een toeristencentrum veranderd en het dorp ziet er erg leuk en gezellig uit. Het is er een drukte van belang, veel sportieve jeugd en jonge stellen en ik neem de tijd om op een terras alles eens goed te bekijken. In de waterzak neem ik nu flink wat kraanwater mee om dit keer maagkrampen te voorkomen, over 25 km heb ik immers weer een provincie camping aan een rivier.
Vanaf deze camping naar Vancouver is een prachtige tocht, de rivier wordt breder en loopt naar zee toe. De weg stijgt en daalt langs een grillige kust, een beetje zoals de Riviera. Met mijn fysiek gaat het een stuk minder goed, de butt buddies zijn door de helse tochten weer flink toegenomen. Op m’n linkerbil zit een bult zo groot als een duivenei en is behoorlijk pijnlijk. Ze zeggen dat je op 1 been niet kunt staan (nou ja Har wel), op 1 bil kun je in ieder geval niet zittend fietsen dus de tocht moet vrijwel staand worden afgelegd. Nabij de stad wordt het stervensdruk op de Highway en ik zet mijn helm maar eens op, het is vrijdag de 13de je moet het lot ook niet tarten. Overigens heb ik pas 3 enigszins gevaarlijke momenten gekend tot nu toe. Tweemaal op de Yellowhead Highway reed een truck, zonder aanwijsbare reden, over de streep werkelijk rakelings langs me heen. En in de Rockies reedt een RV me de greppel in, de sufkut van een toerist zat niet op te letten.
In Vancouver verblijf ik bij Fiona, een echte Biker. Ze heeft een jaar vrij van haar drukke journalistenbaan om door de US en Azie te gaan fietsen en is momenteel in haar buitenverblijf. Ik krijg de sleutel van haar buurman Norm en mag me in haar flat installeren, ideaal gelegen aan de haven, met uitzicht op de zee en de Lionsbrug naar de overzijde van de stad. Vanuit haar tuintje zie je de zon in de bergen ondergaan. Norm helpt me met boodschappen en we gaan er eentje drinken in zijn stamkroeg. Zodra hij binnenkomt roept iedereen ‘Norm, Norm, Norm…’. Het is alsof ik in een scene van Cheers verzeild geraakt ben. Aan ons tafeltje zitten een aantal mensen van onze flat en we drinken een Pint dan nog een. Ik krijg een gratis Pint van de serveerster en Norm wint de lokale loterij dus nog een paar bier. Tegen de avond gaan we flink aangeschoten flatwaarts als vrinden voor het leven.
Daags erna is een lekkere zonnige dag, perfect geschikt voor een verkenningstochtje door de stad met de fiets. ‘Downtown Vancouver’ heeft een leuke sfeer, mooie aparte flats, een haven met enorme cruise schepen en Stanley Park, een groot park met strand, fietspaden, en veel recreanten. Vlak naast het rijke Downtown begint echter Hasting Street, tot 20 jaar terug de mondaine winkelstraat en nu het domein van junkies, hoeren, pooiers, zwervers en alcoholisten. Nog nooit heb ik zoveel kansloze en verlopen mensen bij elkaar gezien. Wat een tegenstelling, ongelooflijk.
’s Avonds is Fiona terug van haar ‘cabin’ en we hebben een gezellige BBQ bij Norm, apart dat je zo snel met volledig onbekenden een band kunt creëren. Als wederdienst neem ik de rosé mee, en kook daags later Tagliatelli met zalm. Helaas zijn de ingrediënten hier niet/nauwelijks bekend dus het wordt een creatief ratjetoe, weliswaar weer met voldoende wijn en leuke gesprekken over onze fietsreizen en toekomstplannen. Jammer om afscheid te nemen, de gastvrijheid hier was hartverwarmend. Fiona and Norm, thanks very much!

Afstand 118-123-118-35-0 km
Hoogte 1500-1450-1150-0-0 m
Totaal: 4203 km

  • 16 Juli 2012 - 12:19

    Moeder.QWeer `n Mooi:

    Natuurlijk moet ik weer even reageren .
    `t Weer is hier niet om naar huis te schrijven , maar `t is niet anders.
    Wees voorzichtig en veel succes .
    Moeder.

  • 16 Juli 2012 - 13:34

    Erica En Dirk:

    en alweer een vermakelijk reisverslag. We blijven je volgen. Nog heel veel succes. groetjes van Dirk en Erica

  • 16 Juli 2012 - 15:22

    Wendy Sillekens:

    Met veel plezier lees ik je verslagen. Moedig om zo'n lange tocht te fietsen maar wat zal het mooi en bijzonder zijn. Mocht je ergens tijdens je tocht nog door de staat Iowa in Amerika komen stop dan maar voor een GOED kopje koffie. Momenteel ben ik effe weer in Helje maar hoop snel weer in mijn nieuwe thuis te zijn.
    Groetjes

  • 17 Juli 2012 - 09:59

    Gert:

    Met zo'n doorzettingsvermogen had je dit jaar in de Tour geen slecht figuur geslagen en misschien zou je de enige overgebleven Nederlander zijn geworden ;-)


  • 18 Juli 2012 - 15:11

    Ome H:

    In een greppel van de Rockies lag Marcel niet blij
    ´Fuck you, sufkut van een toerist´, riep hij
    De dichter des vaderlands zag dit gebeuren
    Vocaal wilde hij deze fietsende schrijver wel wat opbeuren
    En vanuit de hemel daar boven Canada riep Gerrit ‘Kom Rij’

  • 19 Juli 2012 - 13:21

    Riet Cox-Hendrix.:

    Hoi Marcel,
    Allereerst GEWELDIG dat je dit avontuur bent aangegaan. Vanaf moment A volg ik je verslagen. Nou ja verslagen......zeg maar gerust prachtige avontuurlijke en spannende verhalen!!! Ik kijk er iedere keer weer naar uit en velen met mij natuurlijk. Wat vervelend die "misselijke ettertjes" die toch steeds weer komen opdagen, 'n naar ongemak.Gelukkig staan er veel bijzondere ontmoetingen en fantastisch mooie en afwissellende landschappen tegenover. Heel veel groeten vanaf deze kleine (1,5 km lang en 0,5 km breed) maar prachtige rots in de Noordzee Helgoland genaamd, waar ik met Martin voor 2 weken ben.
    Marcel, laat het je goed gaan!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Vancouver

Panamerican Biking

Ik heb altijd gefantaseerd dat het geweldig moest zijn om de Amerika’s door te reizen: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie.
Ik ben u 52, een mooie leeftijd om jongensdromen nog te verwezenlijken dus van mei 2012 t/m dec 2013 ga ik een fietsreis maken van Alaska (Fairbanks) tot het uiterste zuiden van Chili (Ushuaia).
Het plan:
De route die ik wil doen gaat grotendeels over de PanAmerican Highway. De start is eind mei 2012 in Alaska en via Canada (juni/juli met o.a. de parken Jasper/Banff) terug in de US langs de westkust (San Francisco, Los Angeles). In de herfst dan via Route 66 naar de Grand Canyon en daarna via Mexico door Midden Amerika naar Panama. In het voorjaar 2013 moet ik dan ergens in Ecuador verdergaan met gedeelte door Zuid Amerika eindigend in Patagonie en Vuurland.
Er is ook wel aardig wat voorbereiding aan vooraf gegaan. Allereerst een goede fiets (Koga Myata met riemaandrijving en Rohloff naaf, natuurlijk van de Vakantiefietser) en kampeer/reisspullen. Ondanks dat ik zoveel mogelijk heb bespaard kom ik op 32..35 kg bagage, incl. de fiets betekent dat ik over de 50 kg ga meeslepen. Voor diegenen die ook zoiets willen doen, veel informatie hiervoor vind je in het boekje ‘de Wereldfietser’ van Eric Schuit.
Een generale repetitie is ook aan te raden, die heb ik in april door Toscane gedaan, een week langs Pisa, Lucca, Volterra, San Gimignano en Siena met afstanden rond de 65 km. Heel mooi en erg nuttig, zo was mijn superlichte slaapzakje in Italie al veel te koud en iedere avond 2 flessen wijn is ook geen aanrader voor sportieve prestaties, hoewel erg gezellig.
De globale route is in totaal ongeveer 30.000 km, om dat te halen is de planning om ongeveer 100 km per dag te doen, met 1..2 daagjes vrij in de week. Zo niet, zijn er nog altijd bussen en treinen ;-)

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2016

Foto's Ecuador zomer 2016

11 Augustus 2016

Terug in Ecuador, en je gelooft ’t niet….

31 Mei 2016

In Ecuador zie ik het even niet meer zitten

20 Mei 2016

Foto's Colombia mei 2016

19 Mei 2016

Verdwenen drugsbaronnen en flinke bergen
Marcel

Ieder heeft zijn dromen, de mijne is om Amerika door te trekken: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie. In 2012 heb ik al eens een sabbatical genomen om deze Panamerican route te gaan fietsen. Destijds vanaf Fairbanks (Alaska) via Canada door de prachtige Rocky Mountains naar Vancouver en langs de fantastisch mooie US Westcoast richting Californie. Helaas ben ik toen na 2 maanden en 5000km in Oregon van m´n fiets gereden. Dus nu in 2015 is het tijd voor een herkansing :-) In mei heb ik m´n baan opgezegd om 1,5 jaar op m´n gemak van Alaska naar Vuurland te fietsen. Start is midden juni vanuit Deadhorse in het noorden van Alaska, het gedeelte door Alaska naar Anchorage had ik nog niet gedaan en wordt een leuke en waarschijnlijk eenzame uitdaging, honderden kilometers onbewoonde wereld afgezien van wat elanden en beren. Vanaf Anchorage (Whittier) dan in juli een korte zee-cruise naar Vancouver (Canada heb ik 2012 al in stromende regen gefietst, dat hoeft niet meer zo nodig). Vandaar de Panamerican route weer oppakken langs de heerlijke Westcoast (San Francisco, Los Angeles) en via Route 66 en Texas of via de Baja California naar Mexico. Nog niet in detail gepland maar in grote lijnen volgen dan Midden Amerika, Columbia, Equador, Peru en Bolivia, Chili/Argentina en uiteindelijk de finish in Ushuaia (Vuurland). Tijdens de voorbereidingen kwam ik via Jellie nog in contact met Leontien van Moorsel. Ze gaf een indrukwekkende presentatie hoe ze de tour de France destijds heeft gewonnen met als eten enkel wat blikken bonen. Een formidabel prestatie dat veel zegt over haar doorzettingsvermogen en talent, maar aan de andere kant, ze kon er niet van genieten omdat ze dus anorexia had. Dat heeft ze overwonnen en daarna heeft ze zich belangeloos en met veel energie ingezet om jongeren met anorexia (een onderschat probleem) te begeleiden en het ook te overwinnen. Leontien, haar man (Michael van Zijlaard) en de medewerkers verrichten hiermee fantastisch werk bij de stichting LeontienHuis (http://www.leontienhuis.nl/) Waarom zeg ik dit, omdat we aan de praat kwamen over m’n reis en ze mij met een fantastische set wielerkleding hebben gesponsord. Bij deze dus een vermelding van http://www.leontienhuis.nl/ kijk eens op de site en beter nog, doneer aan dit goede doel.

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 877
Totaal aantal bezoekers 235035

Voorgaande reizen:

24 Mei 2012 - 23 December 2013

Panamerican Biking

Landen bezocht: