Langzaam herstel en arrestatie van mijn buren - Reisverslag uit Brookings, Verenigde Staten van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu Langzaam herstel en arrestatie van mijn buren - Reisverslag uit Brookings, Verenigde Staten van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu

Langzaam herstel en arrestatie van mijn buren

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

04 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Brookings

Prachtig weer voor de fietstocht naar Coos Bay en met de wind mee wordt het een lekker ritje. Op de lange hoge brug net voor de stad nog even aanzetten bergop en een klein sprintje met een jonge collega-biker aangaan. Ik kan het toch niet laten ;-). Als het goed is, is m’n post is doorgestuurd naar Coos Bay Postoffice dus ik ben erg benieuwd wat er is aangekomen. Tot m’n grote blijdschap blijken zowel de nieuwe fietstas (Eric: hartstikke bedankt www.vakantiefietser.nl) als de verse lading Jellie-bars (met foto en lief briefje)te zijn gearriveerd. Op weg naar de kampplaats kom ik door Coos Bay nog langs het Ziekenhuis en het Bejaardenhuis waar ik drie jaar terug een maand heb gelegen. Ziet er nog erg vertrouwd uit moet ik zeggen. De camping (South Beach) is trouwens ook dezelfde (laatste kampplaats) als drie jaar terug, met zelfs precies hetzelfde stekkie waar ik toen ook lag. Er zijn veel leuke, jonge bikers om mee te kletsen, vooral Paul is een geschikte vent en we kunnen goed overweg. Een paar biertjes (die me trouwens niet echt smaken en ook direct koppijn geven, nog niet alles herstelt zoals het was blijkbaar) en de tent in.
(30 Juli Afstand: 90 km Hoogte: 600 m)

Voor het eerst sinds tijden vertrek ik daarna weer eens in de ochtendmist, eigenlijk een heel normaal verschijnsel hier aan de Oregon Westcoast maar door het mooie weer nog niet gezien. Het is wel verrekkes frisjes (12C) en ik moet direct al aan de bak want het gaat over de 7-Devils Road, zoals je al zult vermoeden een weg met 7 bergjes erin, die eindigt in Bandon, destijds mijn laatste stop voor ’t ongeluk. In een leuk Bandons café eet ik een heerlijke en enorme Cinnamon-roll bij de koffie en kom in gesprek met een aantal bikers, lokalen en een ouder gepensioneerd echtpaar uit Arizona: Beth en Al, die me uitnodigen beslist bij hun in Flagstaff- Arizona langs te komen (“you definitely have to visit us!”). Al met al ben ik daar al 2 uur aan ’t kletsen, en nadat Al en Beth zijn weggaan komt Al nog even terug en vertelt in perfect Nederlands dat hij in Den Haag is geboren en in ’55 naar de USA is geëmigreerd. Hij geeft nog een tip voor een camping vlakbij en wenst me al ‘t beste . Ontzettend leuke mensen en als ik midden door USA naar Mexico fiets ga ik beslist bij hun aan! Een lokalo vertelt me nog dat er een Country-Festival voor 20.000 mensen is rond m’n geplande kampplaats Capo Blanco, die zal dan wel overvol zijn. Als ik weer op de fiets zit kom ik vervolgens langs het punt waar ik ben aangereden. De precieze plaats kan ik me niet herinneren maar de kilometers ervoor staan griezelig precies op m’n netvlies. Even verder kom ik door Langlois, het plaatsje waar de vrouw woonde die me toen aanreed, en (voor wie het niet weet) daarna ook zelfmoord pleegde: het huis in brand stak en een pistool tegen haar hoofd heeft gezet. Uit nieuwgierigheid ga ik er langs, het huis is weg en de kavel staat te koop. Het is net als Raimond me daags tevoren zeer terecht mailde: op een of ander manier is dit een soort afsluiten van het ongeluk en de periode erna.
In de lokale winkel van Langlois biedt Jake (de eigenaar) me nog aan achter in zijn yard te slapen als de campings vol zijn (zo aardig iedereen hier). Dat blijkt niet nodig wat op de door Al getipte camping (Boice Cope) blijkt na lief vragen nog plaats op het grote middenterrein. Markus (Oostenrijk) en Marieke (Ger), een biker stel van begin 30 dat ik eerder sprak, blijken hier ook al te liggen. Zij hebben elkaar in Costa Rica tijdens backpacken ontmoet en zijn nu (stapelverliefd) samen de Westcoast aan het fietsen. Met Marcus haal ik weer even m’n Duits op en het blijkt dat we precies dezelfde geweldige ervaringen hebben met fietsen: vooral zoveel aardige mensen overal en de absolute vrijheid. Dat laatste heeft hij trouwens nu wel, vertelt hij, een beetje tot zijn spijt moeten inleveren, haha.
(1 Aug Afstand: 73 km Hoogte: 590 m)

Alweer de derde dag op rij dat ik de wekker op 7 uur zet en pas om half 9 wakker wordt, dwars door alles heen. Als ik zelf al niet naar alle adviezen om rust te nemen luister doet mijn lichaam dat wel. Luisteren is trouwens een tweede vorm van doofheid waar wij Tijdinks last van hebben. In ieder geval lijkt het erop dat het herstel van breuken en andere kneuzingen toch wel wat energie kosten.
Ook de route van Langlois naar Brookings blijkt vooral door de ochtendnevel te gaan. Niettemin voel ik me al weer een stuk beter, de koppijn en slapheid nemen af en ik ben ook niet meer zo misseljik (nou ja niet misselijker dan ik anders ben ;-). Onderweg zijn alle café’s bezet met Coutry-gangers die hier hun koffie en ontbijt scoren, veelal op weg naar huis toe, dus het is druk op de weg. De vaart zit er goed in moet ik zeggen en ik passeer een paar biker stelletjes en een toer-fietser op zijn mountainbike die me tevergeefs probeert bergop bij te houden. Nu was dit niet bepaald type Lance Armstrong maar het geeft aan dat het weer goed zit met m’n conditie en ook niet slecht voor m’n ego ;-) Om 5 uur arriveer ik op een perfecte camping (Harris Beach), waarschijnlijk de laatste voor $5 (hierna komen we van Oregon in California) maar met eigen picknicktafel, mooie ruimte en lekkere douches.
(2 Aug Afstand: 125 km Hoogte: 910 m)

Heerlijk uitgeslapen, zonder wekker, tot half 10 en alles voelt weer een beetje beter aan. Ik zie dat vannacht een of ander beest mijn fietstas heeft open gewurmd en aan de jellie-bars heeft gezeten. Vannacht maar alles in de reistas doen. Vandaag op zoektocht naar iemand/iets om de aansluitingen van m’n dynamo te maken. Ik ben de afgelopen week al bij 4 bikeshops geweest en allemaal kunnen ze niet solderen of elektro problemen repareren, ook deze hier in Brookings niet. Dan maar zelf een soldeerbout, wat soldeertin en kabelschoentjes gekocht (trouwens nog geen $20 en daar ben ik al 5 dagen over bezig). Bij een ideaal plekje onder een paviljoentje, met een 110V-aansluiting, gaat de handige man aan de slag. Niet zonder succes, na een half uurtje is het zaakje gemaakt en werkt uitstekend. Slechts één klein probleempje, als de soldeerbout valt ik vang ‘m in een reflex op, natuurlijk op het heetste gedeelte. De handige man heeft nu op 2 vingers geen vingerafdrukken meer. Meteen maar olie ververst van m’n Rohloff versnellingsnaaf, ook dat gaat soepeltjes. Overigens is deze fiets een echte aandachttrekker. Iedereen met een beetje fietsachtergrond (mn m’n collega-bikers) is onder de indruk en komt ‘m bewonderen (de versnellingsbak, hydraulische remmen, dynamo, oplader en bandaandrijving, “wow what a great machine you’ve got”). Zoiets kennen ze hier in USA blijkbaar niet.
Dan ook maar ff aan de laptop rommelen, wie weet? En na wat frotten met de accu en het moederbord start het ding zowaar op! Joepie!! Ik weet niet voor hoelang maar dit is al meegenomen.
Als ik op m’n campingplekje terugkom heb ik nieuwe buren: 2 behoorlijk onderkomen zwervers, een jong afro-amerikaans stel met een hond. Het eerste wat ik denk is (helaas, vooroordelen zijn sterk) of m’n spullen wel veilig zijn. Het meisje vraagt of ik een waterfles over heb en zegt dat ze niets hebben. Onmiddellijk voel ik me ongemakkelijk: ik heb alles wat ik wil aan eten en vrijheid, de luxe om gereedschap te kopen en zij hebben niks. Dus meteen naar ’t dorp gefietst en een flinke voorraad eten en drinken gehaald. Als ik terugkom staan er 5 politieauto’s en een hele politiemacht bij m’n kampplaats en is de man al afgevoerd. Ik hoor iets van verboden middelen en het meisje wordt ondervraagd en ook meegenomen. Daar sta ik met die buts eten en spreek een State Trooper aan “dat ik een stomme vraag Heb” en “dat ik eten voor ze heb en of ik ze dat kan geven”. Dat blijkt inderdaad een stomme vraag, ze worden meegenomen en komen niet meer terug. Hun kampplek wordt a la Crime Scene Investigation afgezet met geel lint (wat nogal belachelijk uitziet midden in het bos) en hun schamele bezittingen door een team doorzocht. Dit alles onder grote belangstelling van een jonge groep bikers die dit blijkbaar de happening van ’t jaar vinden te oordelen aan hun opgewonden gesprekken aan ’t kampvuur. Zelf vind ik ’t allemaal ‘n beetje triest.
Midden in de nacht wordt iedereen wakker van gerommel en een enorme lichtzee. Een politieteam ruimt onder een stel schijnwerpers de resterende spullen van het zwerverskoppel op en verwijdert de gele omlijning. Jammer was een aparte foto geweest.
(3 Aug Afstand: 22 km Hoogte: 50 m)

De volgende ochtend is alles weg en ik zie dat ik het extra eten niet voor niets heb gehaald, nieuwe buren hebben zich er ‘s nachts aan tegoed gedaan. Een eekhoorn (vermoed i k) heeft zich door de reistas gevreten en aan mijn eten gezeten. Het beest was nog kieskeurig ook , overal aangezeten en alleen het brood meegenomen. De fietstas heeft hij ook weer open gekregen en natuurlijk aan de jellie-bars gevreten. Aan de boom ophagen heeft bij eekhoorns ook geen nut, eens kijken hoe ik dat ga doen vannacht want ik denk nog een dagje lekker uit te rusten op deze heerlijke camping.
Eerst ff naar de Bieb, blog bijwerken(op m’n laptoppie!!) ende rest van route en kampplaatsen plannen.
(4 Aug Afstand: 15 km Hoogte: 30 m Totaal: 3234 km)

  • 05 Augustus 2015 - 08:32

    Carin:

    Heerlijk jouw verhalen... maar ik wil wel es zo'n jellie reep zien!!
    Als jij en zoweliswaar ook al je huisdieren zich er aan vergrijpen...moet dan wel iets specials zijn zeg!
    :-P
    Goede reis! X

  • 05 Augustus 2015 - 08:42

    Moeder Tijdink:

    als eerste jou verhaal lezen als ik opsta.
    de vrijheid doet je goed .
    eekhoorns hoef je niet te voeren , zorg maar goed voor je zelf.
    Succes jongen.
    groet moeder.

  • 05 Augustus 2015 - 10:08

    Peter En Marij:

    Iedere keer weer genieten wij van jouw smakelijke verhalen, leuk dat we zo met je mee reizen.

    Geniet ervan (maar dat doe je al)
    Groetjes Peter en Marij

  • 05 Augustus 2015 - 12:45

    Desiree:

    Ik geniet met je mee! Goed te lezen dat het weer beter met je gaat. Je hebt alle tijd, dus rustig aan zou ik zeggen!! Groetjes, Desiree

  • 05 Augustus 2015 - 13:47

    Elma:

    ha Marcel,
    Eindelijk een berichtje van mij. Niet vanuit jouw Elma maar vanuit een warm ( vandaag heet!!) Eindhoven.
    Wat had je een lieve mail geschreven. Heel veel dank daarvoor en ook de geweldige foto's. je ziet wel je komt overla in de wreld "bekenden"tegen. Je reis verslagen zijn heerlijk om te lezen. maar minder de inhoud over je "nieuwe"val. Luister goed naar je lichaam is mij devies.
    Met veel plezier beleef ik hetzelfde mee vanuit een bureaustoel als jij. wat een bikkel om zoveel kilometers op een dag weg te trappen en zeker onder soms niet al te beste omstadnigheden.
    Geniet jij nog lekker door en laat de thuisblijvers genieten van je mooie verhalen.
    Ik hoop dat je 'maatje PC" heel oud kan worden en jij er nog veel plezier van zult beleven.
    Een hele dikke kus vanaf een (toch wel veranderend) TNO en van mij natuurlijk. Liefs Elma

  • 05 Augustus 2015 - 14:48

    Marco Hermans:

    Mooie verhalen Marcel,

    Leuk dat we zo met je kunnen meereizen.

    Goede reis, en tot je volgende reisverslag.

    Grtz uit een sjoën Helje Dörp

    Marco en Caroline Hermans

  • 11 Augustus 2015 - 11:11

    Loies:

    Ha Marcel,

    Door Gaele (van het boek Wat beweegt je? waar ik ook over een paar bladzijdes ben uitgesmeerd) ben ik getipt dat je weer de stoute (fiets)schoenen hebt aangetrokken. Het is wederom geen rozengeur en manenschijn, je tocht. Maar ach, dat is het leven in NL ook niet. Geniet van je onderneming en ik lees en leef graag mee.
    'k Heb vanmorgen mijn eerste Warm Showers gast uitgezwaaid; een vrije Amerikaanse tante op een aftanse fiets met oude en half vergane tassen en ander spul maar enorm genietend van wat ze onderneemt. That's the spirit. Met jouw spirit zit het ook wel goed. Groeten van Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Brookings

Panamerican Biking

Ik heb altijd gefantaseerd dat het geweldig moest zijn om de Amerika’s door te reizen: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie.
Ik ben u 52, een mooie leeftijd om jongensdromen nog te verwezenlijken dus van mei 2012 t/m dec 2013 ga ik een fietsreis maken van Alaska (Fairbanks) tot het uiterste zuiden van Chili (Ushuaia).
Het plan:
De route die ik wil doen gaat grotendeels over de PanAmerican Highway. De start is eind mei 2012 in Alaska en via Canada (juni/juli met o.a. de parken Jasper/Banff) terug in de US langs de westkust (San Francisco, Los Angeles). In de herfst dan via Route 66 naar de Grand Canyon en daarna via Mexico door Midden Amerika naar Panama. In het voorjaar 2013 moet ik dan ergens in Ecuador verdergaan met gedeelte door Zuid Amerika eindigend in Patagonie en Vuurland.
Er is ook wel aardig wat voorbereiding aan vooraf gegaan. Allereerst een goede fiets (Koga Myata met riemaandrijving en Rohloff naaf, natuurlijk van de Vakantiefietser) en kampeer/reisspullen. Ondanks dat ik zoveel mogelijk heb bespaard kom ik op 32..35 kg bagage, incl. de fiets betekent dat ik over de 50 kg ga meeslepen. Voor diegenen die ook zoiets willen doen, veel informatie hiervoor vind je in het boekje ‘de Wereldfietser’ van Eric Schuit.
Een generale repetitie is ook aan te raden, die heb ik in april door Toscane gedaan, een week langs Pisa, Lucca, Volterra, San Gimignano en Siena met afstanden rond de 65 km. Heel mooi en erg nuttig, zo was mijn superlichte slaapzakje in Italie al veel te koud en iedere avond 2 flessen wijn is ook geen aanrader voor sportieve prestaties, hoewel erg gezellig.
De globale route is in totaal ongeveer 30.000 km, om dat te halen is de planning om ongeveer 100 km per dag te doen, met 1..2 daagjes vrij in de week. Zo niet, zijn er nog altijd bussen en treinen ;-)

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2016

Foto's Ecuador zomer 2016

11 Augustus 2016

Terug in Ecuador, en je gelooft ’t niet….

31 Mei 2016

In Ecuador zie ik het even niet meer zitten

20 Mei 2016

Foto's Colombia mei 2016

19 Mei 2016

Verdwenen drugsbaronnen en flinke bergen
Marcel

Ieder heeft zijn dromen, de mijne is om Amerika door te trekken: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie. In 2012 heb ik al eens een sabbatical genomen om deze Panamerican route te gaan fietsen. Destijds vanaf Fairbanks (Alaska) via Canada door de prachtige Rocky Mountains naar Vancouver en langs de fantastisch mooie US Westcoast richting Californie. Helaas ben ik toen na 2 maanden en 5000km in Oregon van m´n fiets gereden. Dus nu in 2015 is het tijd voor een herkansing :-) In mei heb ik m´n baan opgezegd om 1,5 jaar op m´n gemak van Alaska naar Vuurland te fietsen. Start is midden juni vanuit Deadhorse in het noorden van Alaska, het gedeelte door Alaska naar Anchorage had ik nog niet gedaan en wordt een leuke en waarschijnlijk eenzame uitdaging, honderden kilometers onbewoonde wereld afgezien van wat elanden en beren. Vanaf Anchorage (Whittier) dan in juli een korte zee-cruise naar Vancouver (Canada heb ik 2012 al in stromende regen gefietst, dat hoeft niet meer zo nodig). Vandaar de Panamerican route weer oppakken langs de heerlijke Westcoast (San Francisco, Los Angeles) en via Route 66 en Texas of via de Baja California naar Mexico. Nog niet in detail gepland maar in grote lijnen volgen dan Midden Amerika, Columbia, Equador, Peru en Bolivia, Chili/Argentina en uiteindelijk de finish in Ushuaia (Vuurland). Tijdens de voorbereidingen kwam ik via Jellie nog in contact met Leontien van Moorsel. Ze gaf een indrukwekkende presentatie hoe ze de tour de France destijds heeft gewonnen met als eten enkel wat blikken bonen. Een formidabel prestatie dat veel zegt over haar doorzettingsvermogen en talent, maar aan de andere kant, ze kon er niet van genieten omdat ze dus anorexia had. Dat heeft ze overwonnen en daarna heeft ze zich belangeloos en met veel energie ingezet om jongeren met anorexia (een onderschat probleem) te begeleiden en het ook te overwinnen. Leontien, haar man (Michael van Zijlaard) en de medewerkers verrichten hiermee fantastisch werk bij de stichting LeontienHuis (http://www.leontienhuis.nl/) Waarom zeg ik dit, omdat we aan de praat kwamen over m’n reis en ze mij met een fantastische set wielerkleding hebben gesponsord. Bij deze dus een vermelding van http://www.leontienhuis.nl/ kijk eens op de site en beter nog, doneer aan dit goede doel.

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 958
Totaal aantal bezoekers 235083

Voorgaande reizen:

24 Mei 2012 - 23 December 2013

Panamerican Biking

Landen bezocht: