Giants and Thieves - Reisverslag uit Point Arena, Verenigde Staten van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu Giants and Thieves - Reisverslag uit Point Arena, Verenigde Staten van Marcel Tijdink - WaarBenJij.nu

Giants and Thieves

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

12 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Point Arena

Na Brookings gaat de West Coast over van Oregon naar California en de route gaat meer landinwaarts, gelukkig maar want hier beginnen de Redwoods!
Deze reusachtige bomen (Redwood tree of Sequioa, overigens schijnt er nog een ander Sequioa soort te zijn aan de oostkust) zijn tussen de 500 en 1300 jaar (!!!) oud en genoemd naar een Cherokee chief (Se-quo-yah), vele meters in diameter en tientallen meters hoog. Ze komen alleen voor in een smalle strook van ca. 20..50 km langs de West Coast over een lengte van 750 km. En dat is vooral omdat juist over deze strook er vaak nevel van de Pacific Ocean hangt, die geeft de bomen vocht en bescherming tegen de zon. Het hout is oersterk, bestand tegen bosbranden, ziektes, insecten en het volledig afsterven van een gevallen stam duurt wel 100 jaar. Alleen tegen de mens (lees: de houtindustrie) kunnen ze niet op. Van de 2 miljoen acres toen de eerste ‘pioneers’ in 1800 kwamen is nog maar 10% over, waarvan nog maar een paar duizend ook werkelijk beschermd.
Voor zover de theorie, de praktijk is echter pas echt interessant. Met Jellie ben ik hier destijds met een camper doorheen gereden en dat was al fantastisch. Maar op de fiets door dit woud te reizen is een aparte belevenis. Het is alsof je in een soort kathedraal van bomen fietst, de een nog groter dikker en hoger dan de andere en al bergop fietsend heb je alle tijd om ze allemaal goed te bekijken en te bewonderen. Als de zon dan ook nog doorkomt en door de bomen een voortdurend wisselend lichtspel verspreid is het werkelijk FANTASTISCH mooi. Ik heb al veel superlatieven over tochten gebruikt maar dit is zonder enige twijfel de mooiste fietstocht die ik ooit heb gemaakt. Ik geloof dat ik een paar uur alleen maar OoooH, Aaaah, Waaauw en zo heb uitgebracht.
Prairie Creek Redwood State Park is onze campground, en alle bikers (het wordt intussen een bekend groepje) zijn onder de indruk van deze tocht en het is het gesprek van de avond.
(5 Aug Afstand: 1 15 km Hoogte: 874 m)

De dag erna hebben we nog een staartje Redwood bos en daarna weer langs de kust, in het begin nog onverwacht met een zonnetje maar juist in het plaatsje Trinidad (of all names) is de zon weer weg en overheerst de nevel. Dat blijft tot aan Eureka, de “grote stad” aan de North California Westcoast. Via Warmshowers kan ik hier bij Dal en Barbera Lemmon blijven. Wil (een 18jarige jongen uit Seattle, ook al eerder ontmoet) is er ook, en oorspronkelijk zouden er nog 2 fiets-stellen blijven die echter op het laatst hebben laten afweten. Jammer voor hen want het verblijf hier wordt werkelijk geweldig: Wil en ik krijgen een uitgebreid avondeten voorgezet dat zelfs wij niet opgegeten krijgen en ontzettend lekker.
(6 Aug Afstand: 115 km Hoogte: 874 m)

Ik blijf 2 nachten bij Dal en Barbi, enerzijds om de was te doen en anderzijds om de stad te zien. Een mooie, wat oudere stad, met vooral aan de haven/downtown (stenen) pakhuizen en winkels die wat Europees aandoen. Uiteraard hoort hier een bezoek aan de lokale Brouwerij bij. Onder het genot van enkele (nou ja enkele) speciale biertjes kom ik in gesprek met verschillende mensen zoals Howard en Sandy die me hun adres geven en uitnodigen in San Diego langs te komen (als ze zich dat straks nog maar kunnen herinneren, haha). ’s Avonds terug naar Dal voor nogmaals een uitgebreid avond eten, 2 overheerlijke zelfgebakken Sourdough Pizza’s met een biertje erbij. Heerlijk!!
Dal en Barbera zijn bijzonder stel, gepensioneerd maar nog rond mijn leeftijd, hun kinderen zijn al volwassen maar ze bieden onderdak (als soort Foster Parents) aan een jong kind (verwaarloosd door zijn biologische ouders) en twee geestelijk minder begaafde jonge volwassenen. Dal is conservatief-republikeins zoals hij zelf zegt maar ze zijn ook erg christelijk en bijzonder sociaal en willen hun tijd besteden om medemensen te helpen: “just because they need dit”. Met Dal is ook erg leuk kletsen, over zijn fietstocht in ’80 jaren, visie op politiek (interessant) en z’n anekdotes. Niet alleen lijkt hij op John Cleese maar heeft ook z’n geweldig gevoel voor humor. Ik wordt hier enorm verwend.
(7 Aug Afstand: 15 km Hoogte: 40 m)

‘s Ochtend skrijg ik opnieuw een uitgebreid en heerlijk “All American Breakfast” van Dal voorgeschoteld (daar kan ik wel een hele dag op fietsen, heerlijk!) en neem hartelijk afscheid van een perfecte gastheer. Langs de route ligt een klein bijzonder fraai Victoriaans plaatsje (Ferndale) waar ik niet uitgefotografeerd raak op de mooie huisjes (hier zou ik wel willen wonen). En de dag wordt nog mooier als de route over de “Avenue of the Giants” gaat. Een rustige weg die langs de Highway-101 slingert en dwars door een gedeelte van het Redwood Forest gaat, met opnieuw de gigantische en indrukwekkende bomen die links en rechts en boven je uittorenen. Opnieuw een onvergetelijke ervaring. De camping (Humbolt State Park) ligt midden in dit fantastische woud, met rond om mijn tentje enorme stronken van oude (omgehakte of gevallen) Redwoods en de levende bomen eromheen als een gigantische galerij. Een flesje rode wijn bij het avondeten en leuke gesprekken met de andere bikers die intussen een vaste groep vormen. Super!!
(8 Aug Afstand: 94 km Hoogte: 560 m)

’s Ochtends volgt de route wederom de “Avenue of the Giants” en in het ochtendlicht is de ervaring minstens zo mooi als de dag ervoor. Hoewel ik verschrikkelijk slecht gedroomd heb (sinds de val kan ik blijkbaar nog niet tegen alcohol, zou misschien wel eens goed voor me kunnen zijn ;-) ) kom ik toch heel snel weer in de Ooooh en Aaaah stemming. Eind van de dag weer een camping midden in de Redwoods (Standish Hickey State Park) met ertegenover zelfs een cafe/cafetaria. Het bekend groepje bikers arriveert ook (Jeremy+Kendall Can, Marcus+Marijke Oost/Duits, ‘n Belgisch stel, Craig San Diego, Scott+Tina ouder stel Seattle) en nieuw is een stel oudere bebaarde zwervers en Cathy (26, UK) waarmee ik later in het barretje/terras aan de overkant in gesprek kom. Ze heeft een geweldig gevoel voor humor en al snel zitten we aan bier/cider. Blijkbaar is de leerervaring van alcohol effecten bij mij erg beperkt. Een erg gezellige avond in ieder geval.
(9 Aug Afstand: 80 km Hoogte: 745 m)

Dus de dag erna maar eens uitslapen. Ik moet sowieso een extra etappe inlassen want ik krijg geen slaapplaats in het weekend in San Francisco, alle Warmshowers en Hostels zijn bezet. Mogelijk kan ik een plaats krijgen maar dan pas vanaf Zaterdag, dus rustig aan maar. Overigens moet ik wel in SF zijn voor de post, er komen onderdelen voor het gasstel, mijn verloren USB stick (vergeten in de Bieb in Newport) en een slaapmat. Van mijn huidige matje lieten de ribbels los en het ding kreeg een bochel. Op zich niet zo erg maar ‘t ding liep langzaam leeg en ik moest ‘m iedere nacht 2 keer opblazen. Ook dat is niet zo erg maar iedere keer als ik wakker werd kreeg ik ook een flinke aandrang om m’n blaas te ledigen, dus alle ritsen van de tent open, schoenen aan en met de zaklamp naar de WC (of als het echt donker is ff snel achter de tent). Normaal hoef ik ’s nachts nooit, maar ook dat is een probleempje dat ik na val heb overgehouden. Door de klap is een stel hersencellen in de war geraakt en blijkbaar ook diegene die normaal de controle over m’n blaas hebben. Lastig.
Afijn, om een lang verhaal kort te maken heb ik de leverancier (Therm a rest) van de slaapmat maar eens gebeld en er blijkt levenslang garantie op deze matjes te zitten, dus ze s turen een nieuw matje naar SF dit weekend. Top service hoor.
Aangezien ik om 10 uur op ben is de rest allang vertrokken. Ik ga eens naar het gezamenlijk voedselkastje (om beren en andere beesten van het voedsel weg te houden) en kom tot de ontdekking dat iemand al mijn eten heeft meegenomen. En niet per ongeluk want ’t was niet één potje maar: 1 brood, 1 zak Kellogs Cornflakes, 1 pot pindakaas, 1 pot Nutella, 2 bananen, 1 pot oploskoffie en de laatste 3 Jellie Bars). Godver de godver de $@#^#^*. Geen ontbijt dus, shit. Volgens de kaart is er verderop een dorpje met ‘services’ maar dat blijkt een intussen verlaten oord. De eerstvolgende stop met eten is 40 km verderop waarvan de helft bergop. Godmiljaar! De volgende 3 uur heb ik alleen maar vloekend op m’n fiets gezeten, als ik de die dief nu zou tegenkomen was hij de mijne geweest. In Westport kan ik eindelijk een kop koffie (drie dus) en wat eten pakken (een pizza, 2 grote Cinnamon rolls en een stuk taart). Intussen komen Gary (Canadees 17 keer deze tocht gedaan) en Scott+Tina erbij en kan ik m’n ei kwijt. Bij de eerstvolgende grote plaats is een supermarkt (tip van de ervaren Gary natuurlijk) waar ik opnieuw een buts eten insla. Op het laatste stuk naar de camping (VanDamme State Park) komt de nevel alweer op en ik krijg zowaar m’n 2de hongerklop deze reis, geen Jelliebars en ontbijt natuurlijk. De camping is OK, Gary+Cathy zijn er en een wat vage oude hippie: Craig: 58, maar ziet eruit als 70, 6 ex-wifes, 9 kinderen, lasser en drummer bij de beste bands van California zoals hij zegt en een beetje de weg kwijt is. Je ziet ze hier meer dit soort zwervers, de kampplaatsen kosten maar $5 en volgens Gary zijn mn in deze regio veel van dit soort mensen op de campings. Mijn ervaring van die ochtend maakt me wat kopschuw voor zwervertypes. Het is niet alleen de kwaadheid die ik heb dat iemand met z’n poten aan mijn eten zit maar vooral ook een soort teleurstelling in de mensen en een soort verlies van veiligheid (misschien ook naïviteit) t.a.v. mijn omgeving. Dus ondanks dat Craig veel contact zoekt houd ik me deze avond wat op de achtergrond.
(10 Aug Afstand: 94 km Hoogte: 11500 m)

Weer lekker uitgeslapen, zelfs Gary+Cathy (laatvertrekkers) gaan al eerder weg en de 45 km van vandaag doe ik lekker rustig aan. Met afwisselend nevel en een ‘zaterig wonnetje’ fiets ik langs de kust. Als het uitzicht goed is zijn er erg mooie kliffen, rotsen en vergezichten. De volgende camping was vroeger een State Park Campground maar nu overgenomen door KOA, dat betekent: een winkeltje, zwembad, free wifi, free coffee, free showers en toch maar $10. Craig (van San Diego) is er ook al en bevestigd mijn vermoedens over het zwerverskoppel dat m’n eten kan hebben gestolen (“no good vibes, man”), terwijl ik hier ook Roy (Israel, wat ouder, maar wel 100 km+/dag) ontmoet, gezellig kletser. Lekker plekkie om ook m’n weblog eens te updaten.
(11 Aug Afstand: 45 km, Hoogte: 580 m, Totaal: 3759 km)





  • 12 Augustus 2015 - 09:24

    Moeder Tijdink:

    Ha Marcel ,ben je er weer.

    Heerlijk verhaal.

    `t Ga je goed , groeten moeder.

  • 12 Augustus 2015 - 16:47

    Lei:

    Sjoeën vertèld en sjitterende foto's!
    Groetjes van alle fens oppe Rölkesstraot....

  • 12 Augustus 2015 - 20:09

    Ome H:

    Ja, ja die Marcel wilde ontbijte
    Maar al z’n eten was pleite
    Het waren geen beren
    En zeker ook geen heren
    Zulle we ut oeits weite?

  • 15 Augustus 2015 - 11:04

    Gaele:

    Hoi Marcel,

    Via via kwam ik er onlangs achter dat je weer aan het fietsen bent. Wauw, fantastisch! Ik zie meteen de glinstering weer in je ogen toen je vertelde over de mooie momenten van je vorige poging.
    Goed om te lezen dat je al verder bent dan de vorige keer. Ook goed om te lezen dat je schema je dwingt om af en toe pauze te nemen :-)
    Veel plezier nog. Ik ben benieuwd wat je van Mexico en Midden-Amerika zult vinden.

    Gaele

  • 16 Augustus 2015 - 19:05

    Gerard De Kok:

    Fijn dat het weer goed gaat, prachtig verhaal. Wij vond het al adembenemend mooi om door de " Onzalige Bossen" bij De Steeg ( Veluwezoom) te rijden. Laat staan jouw ervaring met de " Redwoods " !! Fijne reis verder, zonder dieven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Point Arena

Panamerican Biking

Ik heb altijd gefantaseerd dat het geweldig moest zijn om de Amerika’s door te reizen: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie.
Ik ben u 52, een mooie leeftijd om jongensdromen nog te verwezenlijken dus van mei 2012 t/m dec 2013 ga ik een fietsreis maken van Alaska (Fairbanks) tot het uiterste zuiden van Chili (Ushuaia).
Het plan:
De route die ik wil doen gaat grotendeels over de PanAmerican Highway. De start is eind mei 2012 in Alaska en via Canada (juni/juli met o.a. de parken Jasper/Banff) terug in de US langs de westkust (San Francisco, Los Angeles). In de herfst dan via Route 66 naar de Grand Canyon en daarna via Mexico door Midden Amerika naar Panama. In het voorjaar 2013 moet ik dan ergens in Ecuador verdergaan met gedeelte door Zuid Amerika eindigend in Patagonie en Vuurland.
Er is ook wel aardig wat voorbereiding aan vooraf gegaan. Allereerst een goede fiets (Koga Myata met riemaandrijving en Rohloff naaf, natuurlijk van de Vakantiefietser) en kampeer/reisspullen. Ondanks dat ik zoveel mogelijk heb bespaard kom ik op 32..35 kg bagage, incl. de fiets betekent dat ik over de 50 kg ga meeslepen. Voor diegenen die ook zoiets willen doen, veel informatie hiervoor vind je in het boekje ‘de Wereldfietser’ van Eric Schuit.
Een generale repetitie is ook aan te raden, die heb ik in april door Toscane gedaan, een week langs Pisa, Lucca, Volterra, San Gimignano en Siena met afstanden rond de 65 km. Heel mooi en erg nuttig, zo was mijn superlichte slaapzakje in Italie al veel te koud en iedere avond 2 flessen wijn is ook geen aanrader voor sportieve prestaties, hoewel erg gezellig.
De globale route is in totaal ongeveer 30.000 km, om dat te halen is de planning om ongeveer 100 km per dag te doen, met 1..2 daagjes vrij in de week. Zo niet, zijn er nog altijd bussen en treinen ;-)

Recente Reisverslagen:

26 Augustus 2016

Foto's Ecuador zomer 2016

11 Augustus 2016

Terug in Ecuador, en je gelooft ’t niet….

31 Mei 2016

In Ecuador zie ik het even niet meer zitten

20 Mei 2016

Foto's Colombia mei 2016

19 Mei 2016

Verdwenen drugsbaronnen en flinke bergen
Marcel

Ieder heeft zijn dromen, de mijne is om Amerika door te trekken: weidse landschappen, bossen, meren en canyons, zonovergoten eindeloze golvende wegen en ineens een Harley kroeg op een verlaten weg , maar ook de fascinerende vergane culturen in Midden en Zuid Amerika en de gletsjers en natuurgebieden in Patagonie. In 2012 heb ik al eens een sabbatical genomen om deze Panamerican route te gaan fietsen. Destijds vanaf Fairbanks (Alaska) via Canada door de prachtige Rocky Mountains naar Vancouver en langs de fantastisch mooie US Westcoast richting Californie. Helaas ben ik toen na 2 maanden en 5000km in Oregon van m´n fiets gereden. Dus nu in 2015 is het tijd voor een herkansing :-) In mei heb ik m´n baan opgezegd om 1,5 jaar op m´n gemak van Alaska naar Vuurland te fietsen. Start is midden juni vanuit Deadhorse in het noorden van Alaska, het gedeelte door Alaska naar Anchorage had ik nog niet gedaan en wordt een leuke en waarschijnlijk eenzame uitdaging, honderden kilometers onbewoonde wereld afgezien van wat elanden en beren. Vanaf Anchorage (Whittier) dan in juli een korte zee-cruise naar Vancouver (Canada heb ik 2012 al in stromende regen gefietst, dat hoeft niet meer zo nodig). Vandaar de Panamerican route weer oppakken langs de heerlijke Westcoast (San Francisco, Los Angeles) en via Route 66 en Texas of via de Baja California naar Mexico. Nog niet in detail gepland maar in grote lijnen volgen dan Midden Amerika, Columbia, Equador, Peru en Bolivia, Chili/Argentina en uiteindelijk de finish in Ushuaia (Vuurland). Tijdens de voorbereidingen kwam ik via Jellie nog in contact met Leontien van Moorsel. Ze gaf een indrukwekkende presentatie hoe ze de tour de France destijds heeft gewonnen met als eten enkel wat blikken bonen. Een formidabel prestatie dat veel zegt over haar doorzettingsvermogen en talent, maar aan de andere kant, ze kon er niet van genieten omdat ze dus anorexia had. Dat heeft ze overwonnen en daarna heeft ze zich belangeloos en met veel energie ingezet om jongeren met anorexia (een onderschat probleem) te begeleiden en het ook te overwinnen. Leontien, haar man (Michael van Zijlaard) en de medewerkers verrichten hiermee fantastisch werk bij de stichting LeontienHuis (http://www.leontienhuis.nl/) Waarom zeg ik dit, omdat we aan de praat kwamen over m’n reis en ze mij met een fantastische set wielerkleding hebben gesponsord. Bij deze dus een vermelding van http://www.leontienhuis.nl/ kijk eens op de site en beter nog, doneer aan dit goede doel.

Actief sinds 22 Mei 2012
Verslag gelezen: 773
Totaal aantal bezoekers 235083

Voorgaande reizen:

24 Mei 2012 - 23 December 2013

Panamerican Biking

Landen bezocht: